لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

مرگ جوجه پنگوئن‌های امپراتور درپی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب


یک جوجه‌ پنگوئن امپراتور
یک جوجه‌ پنگوئن امپراتور

پژوهشگران مرکز بریتانیایی نظارت بر قطب جنوب روز پنج‌شنبه ششم اردیبهشت گفتند تحت تأثیر کاهش بی‌سابقه وسعت لایه‌های یخبندان دریاهای جنوبگان در سال ۲۰۲۳، تولید مثل پنگوئن‌های امپراتور ساکن این مناطق به میزان حدود یک پنجم کاهش یافته است.

پنگوئن‌های امپراتور، پرجمعیت‌ترین گونه از این پرندگان و یکی از دو گونه پنگوئن ساکن جنوبگان هستند و برای تخم‌گذاری و پرورش جوجه‌های خود به لایه‌های یخبندان پیوسته به ساحل نیاز دارند.

اگر لایه‌های یخبندان زودتر از زمان طبیعی شکاف بردارند و از ساحل جدا شوند جوجه‌های پنگوئن‌ها ناگزیر خواهند شد قبل از رویش کامل پرهای خود که عایقی در برابر آب است وارد دریا شوند.

پیتر فرتول، از پژوهشگران مرکز بریتانیایی نظارت بر قطب جنوب که با استفاده از ماهواره حیات وحش در این مناطق را بررسی می‌کند گفت: «ورود زودهنگام جوجه‌های نورس به آب دریا باعث مرگ آن‌ها به دلیل یخ زدن یا غرق شدن شده است.»

پژوهشگران می‌گویند تحت تأثیر ذوب شدن بی‌سابقه لایه‌های یخبندان در سال گذشته میلادی که یکی از عوامل اصلی آن گرمایش جو زمین به دلیل مصرف سوخت‌های فسیلی است، مرگ جوجه‌های پنگوئن امپراتور دست‌کم در ۱۴ زیستگاه از مجموع ۶۶ زیستگاه این جانوران در قطب جنوب ثبت شده است. پژوهشگران ارزیابی می‌کنند که دست‌کم ده‌ها هزار جوجه به این دلیل از بین رفته‌اند.

پهنای مناطق یخبندان در پیرامون جنوبگان در طول فصل‌های بهار و تابستان طی دست‌کم هفت سال گذشته به شکل چشمگیری کاهش یافته و در تابستان سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رکورد جدیدی به جا گذاشته است.

پیتر فرتول افزود که به‌رغم کاهش بیشتر وسعت لایه‌های یخبندان در فصل باروری پنگوئن‌ها در سال ۲۰۲۳ تعداد مرگ و میر جوجه‌ها در مقایسه با سال قبل کم‌تر بوده است. در سال ۲۰۲۲ کاهش تولید مثل این جانوران در یک سوم از زیستگاه‌های آن‌ها در مناطق قطب جنوب شناسایی شده است که در مقایسه با سال ۲۰۲۳ حدود ۲۰ درصد بیشتر است.

به نظر می‌رسد که دلیل آن کم‌تر بودن موارد جدا شدن لایه‌های یخبندان از ساحل و از سوی دیگر انطباق برخی از پنگوئن‌ها با این شرایط متفاوت بوده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد که احتمالاً چندین دسته بزرگ از پنگوئن‌های امپراتور که در سال ۲۰۲۲ تحت تأثیر قرار گرفته بودند محل تخم‌گذاری و پرورش جوجه‌های خود را تغییر داده‌اند. برخی از آن‌ها به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت کرده که لایه‌های یخبندان بهتری دارند و برخی دیگر در فصل تخم‌گذاری برای پرهیز از مرگ جوجه‌های خود به کوه‌های یخ مطمئن و باثبات‌تر تغییر مکان داده‌اند.

پیتر فرتول گفت این تغییر در رفتار پنگوئن‌های امپراتور دلگرم‌کننده است چون نشان می‌دهد که این جانوران می‌توانند خود را تا حدی با تغییر در محیط زیست سازگار کنند.

با این همه دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ادامه روند ذوب شدن لایه‌های یخبندان تحت تأثیر تغییرات اقلیمی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی تا پایان قرن میلادی جاری ۹۹ درصد از پنگوئن‌های امپراتور از بین خواهند رفت.

روز جهانی پنگوئن

روز ۲۵ آوریل، ششم اردیبهشت، روز جهانی پنگوئن است. این روز به ابتکار ایستگاه پژوهشی آمریکایی مک مودرو در جزیره راس، واقع در نزدیکی جنوبگان، نام‌گذاری شده است. مناسبت آن شروع دوره مهاجرت پنگوئن‌های آدلی به سمت قطب جنوب در همین روز است.

دلیل مهاجرت این پرندگان به سوی قطب جنوب ایجاد امکان دسترسی به غذا در ماه‌های زمستان است.

پژوهشگران ایستگاه مک مودرو که مجذوب این پدیده کم‌نظیر شده بودند با هدف آگاه‌گری در مورد این جانوران جالب توجه، ۲۵ آوریل را روز جهانی پنگوئن اعلام کردند.

با استفاده از رویترز و ایکانامیک تایمز؛ ش.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG