لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

دریچه اسفند ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در اسفند ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۷:۲۸ ۲۸.۱۲.۱۳۹۹

صدور حکم جمعا ۱۲ سال زندان برای چهار بهایی در تهران

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران چهار شهروند بهایی را جمعا به ۱۲ سال زندان محکوم کرد.

مونا مهرابی، الهام کرم‌پیشه، افسانه یادگار اردستانی و احسان‌الله یادگار اردستانی هر یک به سه سال زندان محکوم شده‌اند.

اتهام آنان «عضویت در تشکیلات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» عنوان شده است.

جامعه جهانی بهایی این اتهام را «بی‌اساس» می‌داند و می‌گوید تنها دلیل طرح اتهام‌های امنیتی در پرونده بهاییان اعتقادات مذهبی آنان است.

۱۷:۲۴ ۲۸.۱۲.۱۳۹۹

طرح اتهام جاسوسی در پرونده بنجامین بریر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران، به «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

سعید دهقان، یکی از وکلای این زندانی در توییتی که روز دوشنبه، ۲۵ اسفند منتشر کرد، نوشت «آخرین دفاع» از این متهم اخذ شده است و دلیل طرح اتهام «جاسوسی» علیه او «عکس‌برداری این توریست فرانسوی از مناطق ممنوعه» بوده است.

به نوشته این وکیل، دلیل طرح اتهام «تبلیغ علیه نظام» علیه این زندانی هم این است که بنجامین بریر در رسانه‌ها نوشته است «چرا حجاب در جمهوری اسلامی اجباری است ولی در سایر کشورهای اسلامی اختیاری؟».

آقای دهقان روز شش اسفند خبر داده بود که موکلش حدود ۹ ماه پیش بازداشت شده و تاکنون به این زندانی که در زندان وکیل‌ آباد مشهد به سر می‌برد، اجازه ملاقات با وکیل داده نشده است.

۱۹:۳۶ ۲۳.۱۲.۱۳۹۹

مجله هفتگی دریچه

دوشنبه هفته پیش روز جهانی زن بود٬ روزی که زنان جهان با برگزاری مراسم و جلسات مختلف از نابرابری‌های جنسیتی می‌گویند با هدف ساختن جهانی عاری از تبعیض و رعایت حقوق زنان به عنوان نیمی از جامعه٬ در ایران اما زنانی که از این حقوق می‌گویند کارشان به بازداشت و بازجویی و زندان می‌کشد. در این مجله از فعالان زن می‌گوییم و از قوانین نابرابری که اعتراض به آنها مجازات در پی خواهد داشت.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

۱۳:۴۲ ۱۹.۱۲.۱۳۹۹

اعتصاب غذای سه روزه اسماعیل عبدی٬ فعال زندانی حقوق معلمان

اسماعیل عبدی٬ فعال زندانی حقوق معلمان٬ که روز یکشنبه ۱۷ اسفندماه در اعتراض به محدودیت‌های جدیدی اعمال‌شده در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود، روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه در پی ملاقات با خانواده‌اش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

او به دلیل نامعلومی به بند شش زندان اوین انتقال یافته و از تماس تلفنی با خانواده‌اش محروم شده بود.

اسماعیل عبدی از آبان‌ماه ۹۵ در زندان به سر می‌برد و محکومیت شش سال حبس خود را می‌گذراند.

مبنای صدور این حکم٬ فعالیت‌های صنفی و مدنی اسماعیل عبدی در زمینه حقوق معلمان است.

۱۳:۳۲ ۱۹.۱۲.۱۳۹۹

تایید حکم ۱۰ سال زندان برای سوفیا مبینی و نگین تدریسی٬ دو زن بهایی در تهران

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران احکام زندان سوفیا مبینی و نگین تدریسی٬ دو زن بهایی را تایید کرد.

سوفیا مبینی و نگین تدریسی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» هر کدام به پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

«پرداخت شهریه کلاس زبان یک تبعه افغانستان، دادن مشاوره روانشناسی رفتاری، جنسی و اقتصادی» از مصادیق اتهام‌های این دو بهایی ساکن تهران عنوان شده است.

طی سال‌های اخیر ده‌ها بهایی به اتهام‌هایی امنیتی به تحمل زندان محکوم شده‌اند٬ در شرایطی که جامعه جهانی بهایی می‌گوید این اتهام‌ها «بی‌اساس» است و تنها دلیلش باورها و فعالیت‌های مذهبی بهاییان.

۱۳:۲۷ ۱۹.۱۲.۱۳۹۹

تداوم بازداشت یاسین قاسمی بجد٬ نویسنده و مترجم

یاسین قاسمی بجد٬ نویسنده و مترجم٬ که ۲۸ بهمن‌ماه در پی احضار به اداره اطلاعات زاهدان بازداشت شد٬ همچنان در وضعیتی نامعلوم در بازداشت به سر می‌برد.

او هم‌اکنون در زندان زاهدان نگهداری می‌شود و برخی منابع حقوق بشری می‌گویند در پرونده او اتهام‌هایی متعدد همچون «توهین به مقدسات»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»٬ «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» مطرح شده است.

۱۳:۲۲ ۱۹.۱۲.۱۳۹۹

کاهش محکومیت صبا کردافشاری٬ از معترضان به قانون حجاب اجباری

محکومیت قابل اجرای صبا کردافشاری٬ فعال مدنی زندانی٬ از ۱۵ سال به هفت سال و نیم کاهش یافت.

صبا کردافشاری از خرداد ۹۸ در زندان به سر می‌برد و به اتهام‌هایی متعدد از جمله «اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب» و «تبلیغ علیه نظام» به ۲۴ سال زندان محکوم شده که پیشتر ۱۵ سال آن قابل اجرا بود.

علت صدور این حکم سنگین اتهام‌هایی ست که مبنای همه آنها فعالیت‌های صبا کردافشاری در مخالفت با قانون حجاب اجباری و فعالیت‌های برابری‌خواهانه اوست.

مادر صبا کردافشاری٬ راحله احمدی٬ نیز در پی اطلاع‌رسانی از وضعیت فرزندش بازداشت شد و هم‌اکنون محکومیت دو سال و نیم حبس خود را در زندان اوین می‌گذراند.

۱۲:۲۶ ۱۶.۱۲.۱۳۹۹

مجله هفتگی دریچه

بیش از ۱۵ ماه از اعتراض‌های آبان ۹۸ و سرکوب خونین آن می‌گذرد و ابعاد این وقایع هنوز روشن نشده است. مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد کشتار بی‌سابقه این اعتراض‌های خیابانی اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نداده‌اند و سازمان ملل و مدافعان حقوق بشر همچنان خواستار انجام تحقیقاتی بی‌طرفانه دراین باره‌اند.

کشتن منتقدان و معترضین در ایران قدمتی به اندازه عمر جمهوری اسلامی دارد اما طی سال‌های اخیر با افزایش نارضایتی‌ها بشدت بیشتری یافته است٬ از دی‌ماه ۹۶ تا آبان خونین ۹۸ و حالا هم سرکوب اعتراض‌ها در استان محروم سیستان و بلوچستان.

کمپین حقوق بشر در ایران هفته پیش در گزارشی به نقل از منابع محلی خبر داد که طی اعتراض‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان دست کم ۲۳ تن توسط مامورین حکومتی کشته شده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز ضمن محکوم‌کردن کشتار سوخت‌بران و سرکوب خشونت‌آمیز شهروندان استان سیستان و بلوچستان٬ مقام‌های ایران را به نقض قوانین بین‌المللی و نقض حقوق اقلیت‌ بلوچ متهم کرد.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

۲۲:۴۰ ۹.۱۲.۱۳۹۹

تایید حکم ۱۱ سال زندان آرش گنجی، عضو کانون نویسندگان ایران

حکم ۱۱ سال زندان آرش گنجی، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران، در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد که از این حکم پنج سال آن قابل اجراست.

این حکم این حکم پیشتر از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد صادر شده بود.

اتهام‌های او «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» عنوان شده که مصداق آن ترجمه کتابی درباره‌ تحولات کردستان سوریه با نام «کلید کوچک دروازه‌ای بزرگ» است.

آرش گنجی دی‌ماه سال ۹۸ بازداشت و پس از یک ماه با وثیقه آزاد شد.

۱۱:۳۶ ۹.۱۲.۱۳۹۹

مجله هفتگی دریچه

هفته گذشته سراوان و چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان صحنه تجمع‌ها و اعتصاب‌هایی بود در اعتراض به کشته‌شدن سوخت‌بران در منطقه مرزی سراوان.

اعتراض‌هایی که به خشونت و تیراندازی مامورین حکومتی به سوی معترضان کشیده شد و شماری کشته و مجروح بر جای گذاشت. برخی فعالان حقوق بشر از کشته‌شدن ۱۰ تا ۱۵ تن در جریان این وقایع خبر می‌دهند.

وزارت خارجه آمریکا در حساب توییتر خود به فارسی٬ از گزارش‌ها درباره قطع اینترنت در استان سیستان و بلوچستان و اعمال خشونت حکومتی در این استان ابراز نگرانی کرد و از مقام‌های ایران خواست به تعهدات حقوق بشری خود پایبند باشند.

دیدبان حقوق بشر هم از مقام‌های ایران خواستار انجام تحقیقاتی بی‌طرفانه و شفاف در این باره شد.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • اعدام ۴۶ متهم در ایران طی دو ماه اخیر
  • صدور حکم پنج سال زندان برای لیلا حسین‌زاده٬ فعال دانشجویی
  • صدور حکم جمعا هفت سال زندان برای سه عضو یک خانواده بهایی در تهران
  • ادامه روند بازداشت شهروندان دو تابعیتی در ایران
  • بازداشت پویا جانی‌پور و محمد ایران‌نژاد٬ دو شهروند ساکن کرج و تهران
  • تایید حکم پنج سال زندان برای شهناز صادقی‌فر٬ زندانی سیاسی کُرد
  • و خبرهایی از برخی دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران
    دریچه؛ اعتراض‌های استان سیستان و بلوچستان و افزایش اعدام‌ها در ایران
    please wait

    No media source currently available

    0:00 0:15:00 0:00
    لینک مستقیم

بیشتر

XS
SM
MD
LG