لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

درگیری شدید در مارب یمن؛ ۹۰ کشته و ده‌ها زخمی در ۲۴ ساعت


رژه نظامی نیروهای وفادار به دولت یمن در شهر مارب در سال ۲۰۱۸
رژه نظامی نیروهای وفادار به دولت یمن در شهر مارب در سال ۲۰۱۸

منابع نظامی دولت یمن روز شنبه ۱۶ اسفند از کشته شدن دست‌کم ۹۰ نفر در درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته در استان نفت‌خیز مارب خبر دادند.

شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران از ماه گذشته حملات خود را برای تصرف این منطقه راهبردی که از آخرین پایگاه‌های نیروهای دولتی در شمال یمن به شمار می‌رود، آغاز کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نظامی نوشته است که در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲ نفر در میان نیروهای دولتی و قبایل وفادار به دولت در درگیری با حوثی‌ها کشته شدند. شمار تلفات شورشیان حوثی ۵۸ تن گزارش شده است.

به گفته این منابع، درگیری‌های اخیر در شش جبهه آغاز شد. شورشیان حوثی موفق شده‌اند تا جبهه «کساره» در شمال غربی شهر مارب پیشروی کنند.

گزارش‌ها حاکی است که ده‌ها نفر نیز در جریان درگیری اخیر زخمی و مجروح شده‌اند.

پیش از این، منابع نظامی دولت یمن روز ۳۰ بهمن اعلام کرده بودند که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که در یمن با شورشیان حوثی می‌جنگد برای مقابله با پیشروی این گروه، علاوه‌بر اعزام نیروی کمکی به مارب، حملات هوایی خود را نیز تشدید کرده است.

از دست دادن مارب نه تنها ضربه‌ای بزرگ برای دولت یمن خواهد بود، بلکه تهدیدی فاجعه‌‌بار برای غیرنظامیان ساکن در منطقه به شمار می‌رود، از جمله صدها هزار نفری که به اردوگاه‌های مستقر در بیابان‌های اطراف مارب پناه آورده‌اند و در شرایط نامساعدی به سر می‌برند.

طبق آمارهای دولت یمن بیش از ۱۴۰ اردوگاه و سکونت‌گاه موقت در این منطقه دایر است و بیش از دو میلیون نفر در این اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی روز جمعه ۱۵ اسفند از دفع شش پهپاد انفجاری حوثی‌ها که جنوب عربستان را هدف قرار داده بود، خبر داد.

به گفته مقامات سعودی، یک پسربچه ۱۰ ساله و همچنین راننده یک خودروی عبوری در جریان دفع حمله پهپادی اخیر مجروح شدند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز ۱۱ اسفند همزمان با اعلام کمک مالی ۱۹۱ میلیون دلاری واشینگتن به کنفرانس بین‌المللی همیاری با یمن، از شورشیان حوثی خواست تهاجم نظامی در مارب را متوقف کنند.

از سوی دیگر دو منبع آگاه روز ۱۳ اسفند به خبرگزاری رویترز گفتند که مقامات آمریکایی برای نخستین‌بار با رهبران شورشیان حوثی یمن دیدار کرده‌اند. این ملاقات بی‌سابقه بخشی از اقدامات دولت جدید آمریکا برای پایان دادن به جنگ شش ساله در یمن است.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ صنعا و بخش گسترده‌ای از خاک یمن در شمال و نواحی مرکزی این کشور را تصرف و دولت یمن را مجبور کردند که به عربستان سعودی پناه ببرد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از بهار سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت قانونی یمن و برای مقابله با پیشروی شورشیان حوثی وارد جنگ شد.

بحران یمن جنگی نیابتی بین تهران و ریاض تلقی می‌شود. با این همه شورشیان حوثی وابستگی به حکومت جمهوری اسلامی را تکذیب کرده و تهران نیز حمایت نظامی و ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها را تکذیب می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG