لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

ائتلاف عربستان به قایق‌های جنگی حوثی‌ها در بندر حدیده حمله کرد


بندر حدیده یمن
بندر حدیده یمن

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که در حال نبرد با نیروهای حوثی یمن است، روز یکشنبه خبر داد که «دو قایق پر از مواد منفجره» حوثی‌ها را در بندر حُدَیده یمن منهدم کرده است.

ائتلاف عربستان می‌گوید این گروه همسو با ایران قصد داشت از این مواد منفجره در حمله‌ای «قریب‌الوقوع» به عربستان استفاده کند.

این ائتلاف همچنین گفت که دو پهپاد مسلح را که به سمت جنوب عربستان سعودی پرتاب شده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

ریاض هفته گذشته طرح صلح جدیدی را به شورشیان حوثی مورد حمایت ایران ارائه داد، اما حوثی‌ها حملات موشکی و پهپادی خود را علیه عربستان ادامه دادند.

وزیر خارجه عربستان روز دوم فروردین اعلام کرد کشورش یک طرح صلح جدید ارائه کرده که از جمله شامل آتش‌بس سراسری زیر نظر سازمان ملل است.

در واکنش به این ابتکار جدید عربستان، حوثی‌ها گفتند که این طرح «نکته جدیدی ندارد» و جمهوری اسلامی ایران نیز گفته است پایان این درگیری‌ها منوط به «آتش‌بس سراسری»، «رفع محاصره اقتصادی» و سپردن امر به دست «یمنی‌ها» است.

حوثی‌ها یک روز پس از اعلام طرح صلح عربستان، با پهپاد به فرودگاهی در جنوب عربستان حمله کردند.

شورشیان حوثی یمن روز جمعه ۶ فروردین اعلام کردند که با ۱۸ پهپاد تاسیسات انرژی و مراکز نظامی عربستان سعودی را هدف حمله قرار داده‌اند.

همزمان سخنگوی وزارت انرژی عربستان سعودی خبر داد که یک ایستگاه انتقال مواد نفتی در این کشور بر اثر اصابت پرتابه دچار حریق شده است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از شش سال پیش در حمایت از دولت مورد حمایت سازمان ملل وارد جنگ با حوثی‌ها شد که پایتخت و بسیاری از مناطق یمن را به تصرف خود در آورده‌اند.

همزمان با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا ریاض تحت فشار قرار گرفته تا به جنگ در یمن پایان دهد.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و رادیوفردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG