لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

ایران مذاکره غیرمستقیم با آمریکا و لغو گام به گام تحریم‌ها را رد کرد


US-IRAN-DIPLOMACY
US-IRAN-DIPLOMACY

شبکه پرس تی‌وی وابسته به صداوسیمای حکومت ایران به نقل از یک «مقام بلندپایه» ایرانی گزارش داده است که ایران تا قبل از رفع تحریم‌ها «هیچ گفتگویی با آمریکا چه با واسطه و چه بدون واسطه انجام نخواهد داد».

این مقام ایرانی که نام او اعلام نشده است، گفته است سیاست ایران تغییر نکرده و «هیچ طرحی را که بر مبنای رفع گام به گام تحریم‌ها توسط آمریکا باشد»،‌ پذیرفته نمی‌شود.

این گزارش در واکنش به اخبار مربوط به حضور آمریکا در نشست روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین در وین، منتشر شده است.

این نشست قرار است با حضور کشورهای عضو برجام برای مشخص کردن لغو تحریم‌ها علیه ایران و اجرای تعهدات برجامی توسط ایران تشکیل شود.

در نشست روز سه‌شنبه «مقام‌های ارشد آمریکایی» حضور خواهند داشت ولی بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال، میان نمایندگان ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم انجام نخواهد شد.

خبر شبکه پرس‌ تی‌وی درباره مخالفت با «رفع گام به گام» تحریم‌ها در حالی منتشر می‌شود که روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است در روزهای گذشته، مذاکرات محرمانه‌ای برای ایجاد یک سازوکار بر مبنای بازگشت ایران به تعهداتش طبق برجام و لغو تدریجی تحریم‌های آمریکا انجام شده است.

در طول یک ماه گذشته، این چهارمین بار است که شبکه پرس تی‌وی به نقل از مقام‌های ارشد بی نام و نشان ایرانی به رد پیشنهادات مطرح شده برای حل بن‌بست موجود می‌پردازد.

روز ۱۰ فروردین، پس از اینکه اعلام شد آمریکا در نظر دارد در قبال لغو بخشی از تحریم‌های اقتصادی، از ایران بخواهد که سانتریفیوژهای پیشرفته را به‌کار نگیرد و غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی را نیز متوقف کند،‌ این شبکه به نقل از یک «مقام ارشد ایرانی» خبر داد که تا زمانی که دولت آمریکا «همه تحریم‌ها» را لغو نکند، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را لغو نمی‌کند.

روز ۲۶ اسفند سال گذشته، این شبکه به نقل از یک منبع امنیتی «نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران»، اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد در جریان بودن «دیپلماسی غیرمستقیم» بین ایران و ایالات متحده درباره بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای برجام را رد کرد.

پیش از آن، روز ۲۰ اسفند، پس از آن‌که حسن روحانی، رئیس‌‌ جمهوری ایران، برای بازگشت «جزء در برابر جزء» به تعهدات برجامی از سوی تهران اعلام آمادگی کرد، شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از یک مقام امنیتی گزارشی در مخالفت با این نظر منتشر کرد.

حسن روحانی روز ۲۰ اسفند در جلسه هیئت دولت گفت: «برای بازگشت به تعهدات کل در برابر کل یا جزء در برابر جزء هم آماده‌ایم»، ولی ساعاتی بعد شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از یک «مقام امنیتی» نوشت: «تنها راه بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود این است که واشینگتن تمامی تحریم‌ها را بردارد و اگر تحریم‌ها برداشته نشوند، ایران اقدامات بیشتری را در آینده نزدیک اتخاذ خواهد کرد که فراتر از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای است.»

مقام‌های دولت ایران تاکنون اخباری را که شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از «مقام ارشد» یا «مقام امنیتی» منتشر کرده رد نکرده‌اند.

در روزهای گذشته خبرهایی درباره پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری آمریکا به ایران در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم منتشر شده بود که وب‌سایت نور نیوز که گفته می‌شود به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران وابسته است، این خبر را تکذیب کرده و نوشته است آمریکا چنین پیشنهادی نداده است.

در هفته‌های اخیر، نحوه احیای برجام به یک موضوع پرمناقشه تبدیل شده است. مقام‌های حکومت ایران می‌گویند آمریکا ضمن بازگشت به برجام، باید تمام تحریم‌ها را لغو کند و پس از آن، ایران به اجرای کامل تعهدات خود طبق برجام باز می‌گردد.

در مقابل دولت آمریکا می‌گوید دولت ایران باید ابتدا اقداماتی که ناقض برجام بوده را متوقف کرده و به تعهدات هسته‌ای خود برگردد و سپس تحریم‌های ایران را لغو می‌کند.

XS
SM
MD
LG