لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

جهانگیری در دیدار با نخست‌وزیر کره جنوبی خواستار آزادی منابع ارزی ایران شد


اسحاق جهانگیری (راست) در مراسم استقبال از نخست‌وزیر کره جنوبی
اسحاق جهانگیری (راست) در مراسم استقبال از نخست‌وزیر کره جنوبی

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با نخست‌وزیر کره جنوبی خواستار آزادی منابع ارزی ایران در اسرع وقت شد.

اسحاق جهانگیری روز یکشنبه ۲۲ فروردین گفت که بانک‌های کره‌ای به خاطر تحریم‌های آمریکا هفت میلیارد دلار دارایی ایران را مسدود کرده‌اند.

چانگ سای کِیون نخست‌وزیر کره جنوبی روز یکشنبه برای دیداری سه روزه وارد تهران شد.

این دیدار نخستین سفر یک نخست‌وزیر کره جنوبی به کشور در ۴۴ سال گذشته است.

چند روزی پیش از سفر آقای کیون، ایران یک کشتی کره جنوبی را که سه ماه پیش به اتهام «آلوده کردن آب‌های خلیج فارس» توقیف کرده بود، آزاد کرد. دولت سئول و شرکت صاحب کشتی این اتهام را رد کرده بودند و خبرگزاری یونهاپ این کشور از قول یک مقام آگاه گزارش داده بود ایران با توقیف کشتی، در صدد فشار به کره جنوبی برای آزاد کردن میلیاردها دلار دارایی مسدود شده جمهوری اسلامی در بانک‌های سئول است.

روز جمعه نیز خبرگزاری رویترز از قول یک منبع کره جنوبی گزارش داده بود «بعد از این‌که دولت سئول به ایران قول داد تا برای آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده تلاش کند، ایران کشتی یاد شده را آزاد کرد».

آقای جهانگیری همچنین در ادامه با انتقاد از کاهش سطح تجاری دو کشور گفت طی دهه‌های گذشته روابط از حجم بالایی برخوردار بود و شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور داشتند، به‌طوری که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلار رسید.

آمارهای گمرکی کره جنوبی نشان می‌دهد که واردات این کشور از ایران از حدود هشت میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۸۶ میلیون دلار در سال گذشته میلادی رسیده است.

صادرات کره به ایران نیز در همین دوره زمانی از بالای چهار میلیارد دلار به ۱۸۶ میلیون دلار سقوط کرده است.

آمارهای سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی نیز نشان می‌دهد صادرات کره به ایران در این مدت زیر ۳۸ میلیون دلار و واردات آن تنها ۱.۵ میلیون دلار بوده است.

با این‌حال، خبرگزاری ایسنا گزارش داد که نخست‌وزیر کره جنوبی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی در تهران گفت: «از این به بعد تبادل‌نظر بین کره جنوبی و ایران باید در سطح بالا ادامه پیدا کند و سفرم به تهران نشان از اراده‌ی محکم کره جنوبی برای آینده‌نگری دوجانبه است».

جهانگیری در این نشست مطبوعاتی گفته است اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود کردن هفت میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده، روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است.

او در ادامه مدعی شد «در این شرایط سخت حتی شرکت‌های کره‌ای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی هم به ایران خودداری کردند».

آمریکا صادرات اقلام انسان‌دوستانه به ایران را مشمول تحریم‌ها نکرده است.

آن‌گونه که خبرگزاری ایرنا گزارش داده است نخست‌وزیر کره جنوبی قرار است با حسن روحانی رئیس‌جمهوری، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و علی لاریجانی مشاور آیت‌الله علی خامنه‌ای دیدار کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های یونهاپ، ایرنا، ایسنا، رویترز، گمرک کره جنوبی/ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG