لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

کارنامه اردیبهشت ۱۴۰۰

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اردیبهشت ۱۴۰۰ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۲۰ ۲۹.۲.۱۴۰۰

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، بازداشت‌ هیراد پیربداقی، عثمان اسماعیلی و محمود صالحی را محکوم کرد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در بیانیه‌ای بازداشت‌ هیراد پیربداقی، عثمان اسماعیلی و محمود صالحی، فعالان کارگری در تهران و سقز را محکوم کرد.

این تشکل کارگری اشاره کرد که محمود صالحی ‌باید هفته‌ای دوبار، دیالیز شود و نسبت به سلامت او، نگرانی جدی وجود دارد.

آقای صالحی در زمان بازداشت اخیر خود در بازداشتگاه اطلاعات سنندج به دلیل تحویل ندادن داروهایش، کلیه‌های خود را از دست داد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در بیانیه خود همچنین نوشت: موج دوباره بازداشت فعالان کارگری و حامیان حقوق کارگران را محکوم ‌کرد و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط‌ آنان شد.

۱۷:۲۵ ۲۹.۲.۱۴۰۰

نامه ۵ سندیکای فرانسوی به خامنه‌ای: اسماعیل عبدی را آزاد کنید

پنج سندیکای بزرگ فرانسه در نامه ای به علی خامنه ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، خواستار آزادی بی‌قید و شرط و فوری اسماعیل عبدی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان ایران، شدند.

کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیکِ کار، کنفدراسیون عمومی کار، فدراسیون سندیکائی متحد، اتحادیه سندیکایی برای همبستگی و اتحادیه ملی سندیکاهای مستقل فرانسه، صدور حکم حدودا ۱۶ ساله زندان برای آقای عبدی را غیرانسانی و غیر قابل‌توجیه نامیدند.

آنها تاکید کردند: فعالیت‌های این فعال صنفی معلمان در چارچوب معیارهایی بوده است که همه کشورهای عضو سازمان بین‌المللی کار متعهد به مراعات آنها هستند و در این ارتباط به حق ایجاد سندیکای مستقل، رعایت آزادی بیان و احترام به کرامت انسانی و مبارزه برای آموزش رایگان و همگانی اشاره کردند.

این سندیکاهای فرانسوی همچنین سرکوب‌ معلمان، فعالان کارگری و حقوق بشری و هنرمندان در ایران را محکوم کردند و خواستار لغو همه «محکومیت‌های غیرعادلانه و خلاف آزادی‌ها و حقوق بنیادین کار» شدند.

آنها از رژیم ایران خواستند به پیمان‌های بین‌المللی امضا شده از سوی دولت ایران؛ از جمله حق ایجاد تشکل‌های مستقل، حق برگزاری تجمع و اعتصاب و نیز حق امضای قراردادهای دسته‌جمعی احترام بگذارد.

رونوشت این نامه به حسن روحانی، رئیس‌جمهور، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه، محسن حاج‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و سفیر ایران در پاریس ارسال شده است.

۱۷:۱۴ ۲۹.۲.۱۴۰۰

اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت و پرونده‌سازی علیه کارگران و‌ فعالان کارگری را محکوم کرد
اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت و پرونده‌سازی علیه کارگران و‌ فعالان کارگری و همچنین بازداشت‌شدگان تجمع اول ماه مه، روز جهانی کارگر، را محکوم کرد و خواستار آزادی همه بازداشت‌شدگان شد.

این تشکل کارگری با اشاره به بازداشت دست‌کم ۳۰ تن در روز جهانی کارگر در تهران و سنندج از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی نوشت که به رغم این برخورد، در شهرهای زیادی، تجمع‌های اول ماه مه شکل گرفت.

در بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران، دلیل عمده سراسری شدن تجمع های روز جهانی کارگر، حجم بسیار بالای مطالبات انباشته شده معیشتی دانسته شده است.

این تشکل صنفی با اشاره به ادامه برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری، بازداشت عثمان اسماعیلی، ‌محمود صالحی و هیراد پیربداقی را محکوم کرد و افزود که برای تعداد زیادی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تهران هم احضاریه‌هایی از سوی دادسرا صادر شده و برای آنها پرونده‌های قضایی مفتوح شده است. این در شرایطی است که همگی آنها همان شبِ بازداشت و پس از بازجویی، بدون تودیع وثیقه یا کفالت آزاد شده بودند.

در این ارتباط، از عسل محمدی، سمانه اصغری، جمیله قدرتی، جمیله زنده‌روح و سعید ملایی نام برده شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران دلیل آنچه ‌سرکوب‌گری‌ و انتقام‌کشی حاکمیت علیه شرکت کنندگان در تجمع‌های اول ماه مه نامید را وحشت حکومت از گسترش بیشتر اعتراض‌ها و تجمع‌های سراسری کارگران و دیگر مزدبگیران دانست.

این تشکل کارگری، برگزاری تجمع روز جهانی کارگر را حق بدیهی کارگران دانست و اشاره کرد که «حاکمیت در ایران با به رخ کشیدن درنده‌خویی و تعرضات شدید ضدکارگری و ضد اجتماعی، هر روز بیش از پیش، ماهیت قرون وسطایی و بی‌ربطی خود به جامعه امروز ایران را نشان می‌دهد».

اتحادیه آزاد کارگران ایران پیش‌بینی کرد که طبقه کارگر ایران به «مناسبات سراسر نابرابر و ضدانسانی» پایان خواهد داد.

۱۶:۴۹ ۲۹.۲.۱۴۰۰

۴۰۰ تن از کارگران و فعالان کارگری و صنفی خواستار آزادی عثمان اسماعیلی و محمود صالحی شدند

حدود ۴۰۰ تن از کارگران و فعالان کارگری و صنفی در ایران در بیانیه‌ای خواستار ازادی فوری عثمان اسماعیلی و محمود صالحی، دو فعال کارگری، شدند که روز ۲۶ اردیبهشت ماه بازداشت شدند.

آنها با اشاره به احضار آقایان اسماعیلی و صالحی به دادسرای شهر سقز نوشتند که این دو به تبلیغ علیه نظام، برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و انتشار عکس و فیلم مربوط به این روز در دنیای مجازی متهم شدند.

بر اساس این بیانیه، بازپرس برای هر یک از این فعالان کارگری، مبلغ چهار میلیون تومان وثیقه تعیین کرد اما آنها با اعلام اینکه خود را متهم یا مجرم نمی دانند، قرار وثیقه را قبول نکردند و در پی آن، به زندان مرکزی سقز منتقل شدند.

امضا کنندگان بیانیه با محکوم کردن بازداشت آقایان اسماعیلی و صالحی، گفتند حق‌خواهی طبقه کارگر، جرم نیست و طبقه کارگر حق دارد در مقابل ظلم کارفرما و دولت، به عنوان بزرگترین کارفرما که باعث و بانی وضعیت اسفبار معیشتی کارگران است، اقدام کند.

آنها در پایان خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و فعالان معلمان، زنان، دانشجویان، بازنشستگان و کارگران زندانی شدند.

از جمله امضاکنندگان بیانیه، نجیبه صالح‌زاده، آرمان اسماعیلی، سامرند صالحی، آرزو اسماعیلی، حسن مرتضوی، محمد حبیبی، جعفر عظیم‌زاده، پروین محمدی و ناهید خداجو هستند.

نسرین جوادی، علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده، واله زمانی، محمدحسن پوره، فواد کیخسروی، جوانمیر مرادی، فوزیه خالصی و یدی صمدی هم از دیگر امضاکنندگان بیانیه هستند.

۰۱:۱۳ ۲۹.۲.۱۴۰۰

صدها کارگر معدن آسمینون، جاده ترانزيتی اسكله شهيد رجايی بندرعباس به افغانستان را مسدود کردند

صدها کارگر معدن آسمینون در شهرستان منوجان، واقع در جنوب استان کرمان، ‌روز سه‌شنبه جاده ترانزيتی اسكله شهيد رجايی بندرعباس به افغانستان را مسدود کردند.

۱۲۰۰ کارگر این معدن به پرداخت نشدن دستمزد فروردین و حق بیمه و همچنین شرایط نامساعد شغلی خود، معترض بودند.

آنها همچنین به کم شدن سطح دستمزدها، اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، لغو سرویس ایاب‌و‌ذهاب کارگران و پرداخت نشدن حق اولاد از سوی مالک خصوصی شرکت اعتراض داشتند.

در این حال، یکی از کارگران معدن به رادیو فردا گفت که نیروهای ضد شورش در منطقه مستقر شده‌اند.

پیش از این هم کارگران معدن آسمینون در روزهای نخست فروردین ماه، در واکنش به تعطیلی این معدن از سوی کارفرما، جاده اصلی منوجان را بسته بودند که با پا درمیانی مسئولان دولتی استان کرمان و قول کارفرما برای بازگشایی معدن، به اعتراض های خود پایان دادند.

۰۱:۱۲ ۲۹.۲.۱۴۰۰

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، پرونده‌سازی علیه فرزانه زیلابی را محکوم کرد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در بیانیه‌ای، آنچه پرونده‌سازی علیه فرزانه زیلابی، وکیل کارگران نیشکر هفت‌تپه، نامید را محکوم کرد.

بر اساس گزارش ها، پروانه وکالت خانم زیلابی از سوی بازپرس دادسرای اهواز به مدت شش ماه به حال تعلیق درآمده است.

این موضوع،‌ اعتراض شماری از فعالان کارگری هفت‌تپه، شماری از تشکل‌های مستقل کارگری و شماری از وکلا را به همراه داشته است.

در این ارتباط هم ناصر زرافشان، وکیل فرزانه زیلابی، به شماره روز دوشنبه روزنامه اعتماد گفت که اتهام‌های امنیتی به موکلش وارد شده است.

خانم زیلابی پیشتر نیز چند بار در جریان دفاع از کارگران نیشکر هفت‌تپه احضار شده بود.

۱۷:۲۸ ۲۵.۲.۱۴۰۰

شمار شاغلان در روستاهای ایران ۸۵۰ هزار تن کمتر شده است
به‌رغم اختصاص ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از سوی دولت برای ایجاد و تقویت اشتغال در مناطق روستایی در سه سال اخیر، ‌شمار شاغلان روستایی ۸۵۰ هزار تن کاهش یافته است.

سایت «نود اقتصادی» اشاره کرد که این مبلغ از منابع صندوق توسعه ملی در چهارچوب طرح اشتغال پایدار هزینه شده است.

بر اساس این گزارش به نقل از آمار اشتغال مناطق روستایی، شمار شاغلان روستاها در پایان سال ۹۷، نزدیک به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود اما این رقم در پایان سال ۹۹، به بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید.

۱۷:۲۸ ۲۵.۲.۱۴۰۰

تجمع کارگران کارخانه تفکیک زباله‌های شهر اهواز

کارگران کارخانه تفکیک زباله‌های شهر اهواز روز شنبه در اعتراض به ادامه تعطیلی این واحد در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

کارخانه تفکیک زباله‌های شهر اهواز از زمان اعلام رسمی شیوع بیماری کرونا در ایران به حالت نیمه فعال درآمد و از شهریور ۹۹ به طور کامل تعطیل شد.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۷۰ تن از کارگران این کارخانه، زنان بی‌سرپرست هستند که با تعطیلی آن در وضعیت بد معیشتی قرار گرفته‌اند.

گزارش رسانه ها در ایران حاکیست که در پی شروع کرونا، ‌شماری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها در نقاط مختلف ایران تعطیل شده‌اند.

۰۰:۳۰ ۲۳.۲.۱۴۰۰

مرکز آمار ایران: ۳۹ درصد از کل بیکاران در سال گذشته، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بودند

گزارش مرکز آمار ایران حاکی است که سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران در سال گذشته، حدود ۳۹ درصد بود.

براساس این گزارش، سهم زنان بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی با افزایشی حدود ۳ درصدی، به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

پیشتر مجمع جهانی اقتصاد در فروردین ماه در گزارش سالانه شکاف جنسیتی خود گفته بود که بر اثر شیوع کرونا، شکاف جنسیتی در جهان عمیق‌تر شده است و زنان بیش از مردان در معرض بیکاری قرار گرفته‌اند.

در گزارش شکاف جنسیتی که هر ساله حوزه‌های دسترسی به آموزش، سلامتی، توانمندسازی سیاسی و فرصت‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهد، ایران در جایگاه ۱۵۰ قرار داشته است. در این گزارش، وضعیت ۱۵۶ کشور مورد بررسی قرار گرفته بود.

۰۰:۲۸ ۲۳.۲.۱۴۰۰

۱۵۰ هزار تومان به حق مسکن ماهانه کارگران اضافه شد

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تصویب افزایش ۱۵۰ هزار تومانی حق مسکن ماهانه ‎کارگران در هیئت وزیران خبر داد .

شورای عالی کار در روز ۲۳ اسفند سال پیش افزایش حق مسکن ماهانه کارگران به ۴۵۰ هزار تومان تصویب کرد. اما این افزایش نیازمند تصویب هیئت وزیران بود.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، زمان اجرای حق مسکن ماهانه ۴۵۰ هزار تومانی کارگران، مطابق مصوبه شورای عالی کار، از ابتدای فروردین امسال است و کارفرمایان باید ما به‌التفاوت حق مسکن دو ماه گذشته را بپردازند.

فعالان و تشکل‌های کارگری، حق مسکن ماهانه کارگران را با توجه به اجاره بها و یا قیمت مسکن در ایران به هیچ وجه کافی نمی‌دانند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG