لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

درخواست نمایندگان مجلس ایران برای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری


نمایی از مجلس شورای اسلامی
نمایی از مجلس شورای اسلامی

ده نماینده مجلس خواستار تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری شده‌اند.

در متن تقاضای این نمایندگان برای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به این که فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف، جزو «اسناد طبقه‌بندی» محسوب می‌شود، تاکید شده که انتشار آن نشان از «عمق نفوذ دشمن در مراکز حساس دولت» دارد.

نمایندگان امضاکننده این متن جواد ظریف را متهم کرده‌اند که به قاسم سلیمانی «حسادت» می‌کند و نوشته‌اند که فایل صوتی منتشر شده حاوی «مطالب خلاف واقع» است.

در این متن همچنین آمده است که «این مسئله بیانگر نفوذ دشمن و جاسوسان در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری است و به‌دلیل این حفره امنیتی است که برخی دولتی‌ها با تهیه و مصاحبه‌های این مرکز با مسئولین دولتی مخالف بوده و هستند».

انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز بازتاب گسترده‌ای در عرصه سیاست ایران داشت و منجر به استعفای حسام الدین آشنا از سمت ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری شد.

از سویی خبرگزاری تسنیم امروز به نقل از حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس از شکایت تعدادی از نمایندگان از حسن روحانی و محمد جواد ظریف به قوه قضائیه خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا هم گزارش داد که بیش از ۱۵ نفر در ارتباط با انتشار فایل مصاحبه محمدجواد ظریف ممنوع الخروج شده‌اند.

وزارت خارجه ایران این گفت‌وگو را که زیر نظر «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» انجام شده «محرمانه» خوانده و سخنگوی دولت نیز مدعی شده که فایل صوتی این گفت‌وگو «سرقت شده» و وزارت اطلاعات پیگیر این رخداد است.

محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو انتقادات بی‌سابقه‌ای را از تسلط نظامیان بر سیاست خارجی ایران مطرح می‌کند و می‌گوید که برخی از این سیاست‌ها از جمله سیاست‌های مربوط به سوریه ناشی از «اراده روسیه» بوده است.

او گفته که حکومت ایران «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام، را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی دولت روحانی متهم کرد.

آقای ظریف همچنین قاسم سلیمانی را متهم کرد که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی با مسکو همراه بوده است.

وی با این حال در متنی که روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، در اینستاگرام منتشر کرد عنوان کرد که گفته‌هایش درباره دیپلماسی و میدان یک «بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران» بوده، اما به «بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور» تقلیل داده شده است.

XS
SM
MD
LG