لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

جهانگیری: درآمد ارزی ایران در سال گذشته ۵ میلیارد دلار بود


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ایران روز جمعه ۱۰ اردیبهشت اعلام کرد درآمدهای ارزی دولت «از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال‌های گذشته به ۵ میلیارد دلار در سال ۹۹» رسیده است.

وی که از طریق اپلیکیشن کلاب‌هاوس با مخاطبان خود سخن می‌گفت، توضیح نداد که این ۵ میلیارد دلار صرفا درآمدهای ناشی از فروش نفت خام است یا کل درآمدهای ارزی کشور را در برمی‌گیرد.

شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، از جمله کپلر و رفینیتو به همراه برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز، صادرات روزانه نفت ایران به مقصد چین در سال گذشته میلادی را حدود ۳۲۰ هزار بشکه در روز ارزیابی کرده‌اند که با احتساب قیمت نفت ایران در همان سال، حدود ۵ میلیارد دلار درآمد برای ایران داشته است.

صندوق بین‌المللی پول نیز می‌گوید ایران پارسال نزدیک ۶۸ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات کالا، نفت و خدمات داشته است که نسبت به سال ۲۰۱۸ تنها یک سوم کاهش یافته است.

آقای جهانگیری در ادامه سخنان خود به موضوع انفجار در نفتکش‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: «آمریکایی‌ها به حدی جسور شده بودند که در هر جایی نفتکش ما را شناسایی می‌کردند، انفجار ایجاد می‌کردند. حدود ۲۰۰ نفتکش ما را دچار سانحه کردند. چه از طریق خودشان و چه از طریق نیابتی‌هایی همچون اسرائیل و سعودی»

وال استریت جورنال ۲۱ اسفند گذشته در گزارشی نوشته بود، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند، هدف قرار داده است. اسرائیل این موضوع را رد یا تایید نکرده است.

همچنین اخیرا یک کشتی سپاه پاسداران با نام «ساویز» که گفته می‌شود «عملیات جاسوسی و ارسال تسلیحات به یمن» انجام می‌داده، در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت.

آقای جهانگیری در ادامه با دفاع از ارز دولتی گفته است نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان، مصوبه سران قوا است.

چند نرخی شدن ارز باعث انتقادات گسترده از دولت شده و روز جمعه نیز سرپرست دادسرای مبارزه با جرائم اقتصادی از دستگیری ۵۵۵ نفر به علت سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار خبر داد.

معاون اول رئیس‌جمهور در دفاع از ارز دولتی گفت: «سه گزینه روی میز بود؛ ادامه وضع موجود، تعیین عدد ثابت، تعیین عدد شناور تا بتوانیم هم تامین ارز داشته باشیم و هم از شوک ناشی از خروج آمریکا از برجام جلوگیری کنیم.»

وی گفت: «قرار بود این نرخ برای چند ماه باشد... اما مرداد ماه در نشست سران قوا سیاست ارزی مورد بررسی قرار گرفت و با اصرار برخی سران قوای سه گانه، قرار شد نرخ ۴۲۰۰ تومن ثابت بماند.»

آقای جهانگیری اسفندماه پارسال نیز مدعی شد ارز ۴۲۰۰ تومانی که در کشور به «ارز جهانگیری» مشهور شده «در مجموع موفق بود».

۲۰ فروردین سال ۹۷، آقای جهانگیری اعلام کرد که در راستای مدیریت بازار ارز، «نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و نرخ‌های غیر رسمی دیگر قاچاق محسوب می‌شود».

این سیاست که منجر به ارز سه‌نرخی در ایران شد،‌ در دو سال اخیر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

از جمله این که برخلاف ادعای آقای جهانگیری، منتقدان می‌گویند واردات کالاهای اساسی با این ارز منجر به کاهش فشارهای اقتصادی بر زندگی مردم نشده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایرنا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG