لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

اسحاق جهانگیری از تک نرخی شدن دلار خبر داد؛ «۴۲۰۰ تومان از روز سه‌شنبه»


اسحاق جهانگیری (چپ) همراه با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران.
اسحاق جهانگیری (چپ) همراه با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران پس از جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز خبر داد که «نرخ دلار از روز سه‌شنبه ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و نرخ‌های غیر رسمی دیگر قاچاق محسوب می‌شود».

اسحاق جهانگیری این خبر را دوشنبه شب، ۲۰ فروردین، و در پایان جلسه این ستاد به ریاست حسن روحانی اعلام کرد.

به گزارش سایت ریاست‌جمهوری ایران، وی اظهار داشت: «با این رقم، ارز مورد نیاز همه بخش‌ها از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز تامین می‌شود».

وی می‌گوید که «فعالان اقتصادی و مردم هیچ دغدغه‌ای برای تأمین ارزشان با این نرخ نباید داشته باشند».

به گفته آقای جهانگیری، «نرخ دلار از فردا (سه‌شنبه) برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، چهار هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود و با این عدد و رقم، ارز به همه نیازهای کشور از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی اختصاص داده خواهد شد».

اظهارات این مقام بلندپایه ایران پس از دو روز بحران ارزی در کشور بیان می‌شود که قیمت هر دلار آمریکا را تا شش هزار تومان افزایش داد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به این تلاطم، از «کار جدی» دولت دوازدهم «در عرصه بین‌المللی» خبر داد که به گفته او، «با دولت‌های مختلف میلیاردها دلار توافق کردیم که فاینانس به ایران اختصاص داده شود و بیش از ۳۰ میلیارد دلار حتی ضمانت‌نامه‌اش در سطح دولت به نام بانک‌های کشور صادر شد».

آقای جهانگیری مدعی شد: «یک حجم وسیعی از منابع خارجی در حال حرکت به سمت کشور است و در چنین شرایطی این‌گونه تغییرات در نرخ ارز خیلی غیرطبیعی است».

افزایش ناگهانی قیمت دلار از روز ۱۸ فروردین امسال آغاز شد و ظرف مدت سه روز قیمت این ارز حدود ۹۰۰ تومان افزایش یافت و به شش هزار تومان رسید.

وی در ادامه هشدار داد: «هیچ نرخ ارزی با قیمت‌های دیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم و برای ما هر قیمت ارز غیر رسمی دیگری در بازار از فردا به عنوان قاچاق تلقی خواهد شد».

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرد که اگر «نرخ دیگری در بازار شکل بگیرد دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی برخورد خواهند کرد و به رسمیت نمی‌شناسیم».

افزایش ناگهانی پس از پایان تعطیلات

افزایش ناگهانی قیمت دلار از روز ۱۸ فروردین امسال آغاز شد و ظرف مدت سه روز قیمت این ارز حدود ۹۰۰ تومان افزایش یافت و به شش هزار تومان رسید.

بهای دلار آمریکا در بازار آزاد ایران اسفند پارسال تقریباً ثابت مانده بود، اما در تعطیلات نوروزی جهشی ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی را تجربه کرد.

برخی تحلیل‌گران چشم‌انداز سیاسی ایران و احتمال خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای را در این میان عامل تأثیرگذاری می‌دانند که نمی‌توان از آن چشم پوشید.

فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصاد و استاد دانشگاه، در ۲۷ بهمن ۹۶ در یادداشتی برای رادیو فردا اشاره کرده بود که شماری از متغیر‌های تأثیرگذار بر بازار ارز ایران خارج از دسترسی بانک مرکزی است.

به گفته آقای خاوند، بازیگران بازار ارز چشم به سرنوشت «برجام» دوخته‌اند و خروج محتمل ایالات متحده از این قرارداد را زنگ خطری در راستای متزلزل شدن باز هم بیشتر ریال تلقی خواهند کرد.

با این حال درباره افزایش قمیت دلار در دو روز گذشته تحلیل‌های متناقضی از سوی مقامات دولتی و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بیان شده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در توئیتی تلویحا عربستان سعودی را متهم کرده بود که از طریق امارات متحده عربی بر بازار ارز ایران تاثیر گذاشته است.

با این حال برخی از اصلاح‌طلبان از جمله مصطفی تاج‌زاده، به طور تلویحی این اتفاق را به اقدامات سپاه پاسداران نسبت داده‌اند.

محمد تقی کروبی فرزند مهدی کروبی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «افزايش اين‌گونه قيمت ارز ناشى از پيامدهاى صرف اقتصادى نيست. به نظر مى‌رسد پشت پرده اتفاقات مهمی در حال رقم خوردن است كه اگر دولت توان مديريت كردن آن را نداشته باشد به زودى پايان مى‌پذيرد».

برخی کانال های تلگرامی اعلام کرده‌اند بخش عمده‌ای از دلاری که در اختیار نهادهای اقتصادی وابسته به سپاه پاسداران بوده از کشور خارج شده و این موضوع بر قیمت دلار تاثیر داشته است.

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روز ششم فروردین بدون اشاره به جزئیات گفته بود که در ماه‌های پایانی پارسال «بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده» است.

روزنامه دنیای اقتصاد «نبود اطمینان سیاسی» را یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت دلار دانسته است.

تاکید آقای جهانگیری بر برخورد با «ارز قاچاق» در حالی است که بیش از این بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده‌اند که «برخوردهای امنیتی» هر چند ممکن است در کوتاه مدت از افزایش قیمت ارز جلوگیری کند، در بلند مدت تأثیری نخواهد داشت، همان‌گونه که با وجود «برخوردهای امنیتی در دولت سابق» و یا در ماه‌های پایانی سال گذشته قیمت ارز همچنان افزایش یافته است.

در همین حال عباس عبدی، فعال سیاسی در توئیتر خود نوشت: «تا هنگامی که دولت برای دلار قیمت تعیین کند فرقی نمی‌کند که ۴۲۰۰ تومان باشد یا ۳۲۰۰ تومان یا ۶۲۰۰ تومان. این راه به نتیجه نمی‌رسد. ارز مردم را چوب حراج نزنید. نابخردی است».

پس از افزایش ناگهانی قیمت ارز در ماه های پایانی سال گذشته مقامات نیروی انتظامی از دستگیری ده‌ها نفر از «دلالان ارز» خبر داده بودند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز اعلام کرده بود که این نهاد یک هزار و ۳۰۰ حساب به گفته او مربوط به «اخلال‌گران» بازار ارز را با موجودی ۳۷ میلیارد تومان مسدود کرده است.

بر اساس گزارش سایت ریاست‌جمهوری ایران و رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG