لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

ادامه روند افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ایران


بهای دلار آمریکا در تعطیلات نوروزی جهشی ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی را تجربه کرد و به بالای پنج هزار تومان رسید.
بهای دلار آمریکا در تعطیلات نوروزی جهشی ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی را تجربه کرد و به بالای پنج هزار تومان رسید.

روند رو به رشد نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ریال ایران ادامه دارد به‌طوری که این ارز خارجی در بازار آزاد بالای ۵۱۵۰ تومان فروخته شد و بنابر برخی گزارش‌ها حتی تا ۵۳۰۰ تومان فروخته شده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی از بازار ارز ایران، خبر داده که هر دلار آمریکا در روز شنبه ۱۸ فروردین ۵۱۵۱ تومان معامله شد که ۵۷ تومان افزایش نشان می‌دهد. این رقم در گزارش خبرگزاری فارس نیز تکرار شده است. حال آنکه سایت «فی‌بازار» که نرخ لحظه به لحظه ارزهای خارجی را نشان می‌دهد قیمت دلار آمریکا تا عصر شنبه ۵۱۷۱ تومان بوده است.

بهای دلار آمریکا در بازار آزاد ایران اسفند پارسال تقریبا ثابت مانده بود، اما در تعطیلات نوروزی جهشی ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی را تجربه کرد و به بالای پنج هزار تومان رسید، رخدادی که نقض سخنان و وعده‌های مقامات دولت روحانی است.

با این حال رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنان تاکید دارد که تقاضای بالا برای دلار در بازار «موقتی» است و این نوسانات «کوتاه‌مدت» خواهد بود. ولی‌الله سیف بهمن ماه گذشته نیز گفته بود که مردم دلار نخرند چرا که «ارزان خواهد شد».

پول ایران در مقابل دیگر ارزهای خارجی نیز به سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد چنان که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده که روز شنبه هر یورو در بازار آزاد تا ۶۳۸۰ تومان معامله شد، در حالی که قیمت هر یورو در تعطیلات نوروزی حدود ۶۱۰۰ تومان بود. با این حال ایسنا می‌نویسد که تابلوی صرافی‌ها قیمت یورو را ۶۰۰۰ نشان می‌دهد که با قیمت واقعی آن تفاوت آشکاری دارد.

سایت «فی‌بازار» نیز قیمت ۶۳۸۰ تومان برای یورو را تایید می‌کند و سایت «مثقال» می‌نویسد که قیمت یورو ۶۳۴۸ تومان است که باز افزایشی ۱۵۵ تومانی را نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد.

سایت «مثقال»، قیمت پوند انگلیس را هم ۷۳۴۳ تومان عنوان کرده که ۲۷۰ تومان گران‌تر از هفته گذشته است. اما «فی‌بازار» قیمت پوند را ۳۷ تومان بیشتر نوشته است یعنی ۶۳۸۰ تومان.

پیش از این احمد علوی اقتصاددان در گفت‌گو با رادیو فردا افزایش نرخ ارز در بازار ایران را قابل پیش‌بینی دانسته بود.

به گفته وی، از آنجا که برخلاف وعده‌های بانک مرکزی هیچ گونه دگرگونی در ساختار اقتصاد ایران به وجود نیامده، همان عوامل پیشین و بنیادی مانند تورم، هجوم مردم به بازار ارز و ذخیره‌سازی ارز و فرار سرمایه از کشور باعث افزایش مداوم قیمت ارز شده است.

برخی تحلیل‌گران همچنین چشم‌انداز سیاسی ایران و احتمال خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای را در این میان عامل تاثیرگذاری می‌دانند که نمی‌توان از آن چشم پوشید.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و فارس و وبسایت‌های فی بازار، مثقال و رادیو فردا/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG