لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

رییس اتاق بازرگانی سنندج: ترکیه بازار ایران در اقلیم کردستان را تسخیر کرده است


مرز ایران و کردستان عراق
مرز ایران و کردستان عراق

رییس اتاق بازرگانی سنندج می‌گوید ترکیه با اتکا به مدیریت و فضایی که دولتش برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده و همچنین با اتکا به تفکر اقتصادی حاکم، بازار اقلیم کردستان را که متعلق به ایران بود تسخیر کرده و از ما گرفته است.

سید کمال حسینی روز جمعه ۷ خرداد به ایلنا گفته است به دلیل صادرات بدون برنامه ما، گاهی ورود یک محصول به شهرهای اقلیم کردستان زیاد است و این مساله باعث می‌شود قیمت‌ها افت شدیدی پیدا کرده، یا کالاهای ما در مرزها بماند و یا به داخل کشور بازگردد.

به گفته وی، در بعضی موارد به دلیل کیفیت پایین کالاهای صادراتی، محموله‌ها برگشت خورده و در شهرهای مرزی به فروش می‌رسند.

رییس اتاق بازرگانی سنندج می‌گوید معضل دیگر در این راستا هزینه بالای معدوم کردن کالاهای بی‌کیفیت در عراق است که بر دوش صادرکننده‌هاست.

همزمان با اظهارات وی، مرکز آمار ترکیه گزارش ماهانه جدید منتشر کرده که نشان می‌دهد صادرات این کشور به عراق در چهار ماه ابتدایی ۲۰۲۱ با رشدی ۲۲ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال به ۳.۳ میلیارد دلار رسیده است.

در کل سال ۲۰۲۰ ترکیه نزدیک ۱۰ میلیارد دلار صادرات و ۸ میلیارد دلار واردات از عراق داشته است. عراق بعد از تحریم‌های آمریکا، جای جمهوری اسلامی در بازار نفت ترکیه را گرفت و به همین خاطر میزان صادرات عراق به ترکیه نسبت به سه سال پیش، تقریبا چهار برابر شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و مرکز آمار ترکیه؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG