لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

وزارت صمت: قیمت ۲۷ کالا بین ۲ تا چهار برابر شده است


گزارش جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از ۲ تا ۴ برابر شدن قیمت ۲۷ کالا طی سال گذشته است که بسیاری از آنها محصولات خوراکی هستند.

بر اساس این گزارش ۱۷۴ صفحه‌ای که روز شنبه ۸ خرداد در وبسایت وزارت صمت منتشر شده، قیمت ۴۱ کالا نیز ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده است.

در میان محصولات خوراکی که قیمت آنها بیش از دو برابر شده، برنج پاکستانی و تایلندی، مرغ زنده، روغن‌نباتی، کره پاستوریزه، جو، ذرت، سبوس، لپه و عدس، کنجاله، موز و برخی دیگر از کالاها وجود دارد.

بیشترین رشد قیمت مربوط به کنجاله سویای وارداتی بوده که ۲۷۰ درصد رشد داشته و تقریبا چهار برابر شده است. اما این تنها محصولات خوراکی نیست که قیمتشان بیش از دو برابر شده است. آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد قیمت محصولات آهنی مانند میل‌گرد، تیرآهن، ورق و سیم فولادی، و همچنین لاستیک خودرو بیش از دو برابر شده است.

در میان کالاهایی که قیمت آنها بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد داشته می‌توان به لوبیا چیتی و لوبیا قرمز، سیب زرد، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، ماست، پنیر و غیره اشاره کرد.

همچنین قیمت برخی محصولات خانگی مانند یخچال، فریزر و ماشین لباسشویی تولید خود ایران بیش از ۵۰ درصد رشد قیمت داشته است.

تنها کالایی که پارسال ارزان شده، پیاز بوده که از نزدیک ۹ هزار تومان در پایان سال ۹۸ به ۵۴۰۰ تومان در اسفند ۹۹ رسیده است. افت قیمت پیاز طی ماه‌های گذشته منجر به اعتراض پیازکاران در برخی مناطق کشور شده بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اسفند پارسال نسبت به اسفند ۹۸ حدود ۶۷ درصد بوده است. کل نرخ تورم (کالاها و خدمات) نیز نزدیک ۴۹ درصد گزارش شده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ایران پارسال بعد از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام و لبنان بیشترین نرخ تورم را در میان جامعه جهانی را داشته است.

سقوط صادرات خدمات

قبلا گمرک ایران گزارش داده بود که صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته نزدیک ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۸ افت داشته و به زیر ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. این آمار در گزارش وزارت صمت نیز تکرار شده است. اما نکته مهم در گزارش وزارت صمت که در آمارهای گمرک بازتاب نیافته، سقوط صادرات خدمات کشور است.

بر اساس گزارش وزارت صمت ایران در سال ۹۸ حدود ۱۰ میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار صادرات خدمات داشت، اما پارسال این رقم به یک سوم کاهش یافته و به زیر ۳.۳ میلیارد دلار سقوط کرده است.

همچنین به غیر از محصولات کشاورزی و غذایی، همه بخش‌های مهم صادراتی از جمله پتروشیمی، معدن، فرش و محصولات صنعتی کشور با کاهش صادرات مواجه شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های وزارت صمت، گمرک، مرکز آمار و صندوق بین‌المللی پول؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG