لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

شتاب صفر تا صدِ یک‌ثانیه‌ای با تسلا


یک خودرو تسلا در حال عبور در خیابانی در شانگهای چین
یک خودرو تسلا در حال عبور در خیابانی در شانگهای چین

مجلهٔ خودرو: نسل بعدی خودروی الکتریکی تسلا رودستر، به‌گفتهٔ ایلان ماسک، از سیستمی استفاده می‌کند که آپشنال موشک SpaceX نامیده می‌شود که با آن این خودرو فقط در حدود یک ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

موشک زمین به زمین تسلا

ایلان ماسک در توئیتر گفته است: «رسیدن به سرعت یک‌ثانیه‌ای با استفاده از سیستم اختصاصی از پیشران موشک SpaceX امکان‌پذیر شده است.»

گفته می‌شود تسلا رودستر جدید از سیستمی استفاده می‌کند که موتورهای هوای سرد نامیده می‌شود. در این سیستم نیرو به وسیله مخازن هوای فشرده تأمین می‌شود و نیرو به هر چهار چرخ می‌رود و شتاب صفر تا صد کیلومترِ یک‌ثانیه‌ای را ممکن می‌کند.

البته بدون این سیستم هم تسلای رودستر جدید در حدود دو ثانیه شتاب صفر تا صد کیلومتر دارد که عدد بالایی در برابر سوپر اسپرت‌هاست.

تسلا رودستر دارای سه ‌موتور است و می‌تواند با یک بار شارژ ۹۹۸ کیلومتر راه بپیماید. در این خودرو یک پیشرانهٔ الکتریکی در محور جلو و دو پیشرانه در محور عقب قرار گرفته است. این سیستم می‌تواند قدرت را به هر چهار چرخ انتقال دهد.

بی‌اعتنایی بازار خودرو به افزایش قیمت کارخانه

در حالی که یک هفته‌ از اِعمال مصوبهٔ مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات و اعلام قیمت‌های جدید می‌گذرد، اما بازار خودرو اعتنایی به این افزایش قیمت نکرده و به سبب این‌که تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران است، تقاضای کاذب ایجاد نشده و قیمت‌ها نسبت به پیش از اعلام قیمت‌های جدید خودروسازان تغییری نکرده است.

براساس مصوبهٔ مذکور، به قیمت محصولات گروه ایران‌خودرو به‌طور متوسط ۸.۲ درصد و به محصولات گروه سایپا به‌طور متوسط ۸.۹ درصد افزوده شده است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا از آرامش در بازار خودرو خبر داده و گفته است که «افزایش قیمت محصولات در کارخانه تأثیری بر قیمت‌ها در بازار خودرو نداشت و همچنان آرامش بر بازار خودرو حاکم است. ضمن این‌که نوسانات ارزی کم شده و افزایش قیمت ارز نداریم. بنابراین تقاضای کاذب نیز در بازار شکل نگرفته که بخواهد قیمت‌ها را دستخوش تغییر کند».

به‌گفتهٔ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، «در حال حاضر تقاضا در بازار خودرو کم است و تنها محدود به تقاضاهای مصرفی است. هیچ تقاضای کاذبی به‌لحاظ سرمایه‌گذاری در بازار خودرو وجود ندارد و اگر معامله‌ای انجام شود، توسط مصرف‌کننده‌های واقعی است. برخی به امید آن‌که ریزش بیشتری در نرخ ارز شکل بگیرد، منتظرند تا خرید خود را با قیمت‌های پایین‌تر انجام دهند».

احتمال بازگشت آمریکا به برجام و در نتیجهٔ آن بازگشت شرکت‌های بزرگ به ایران و کاهش قیمت ارز بازار خودرو ایران فعلاً و همچنان در حالت انتظار به سر می‌برد.

فورد ۱۵۰ برقی؛ تحول در نگاه فورد

شرکت فورد نسخهٔ برقی فورد اف ۱۵۰ را معرفی کرده است. اف ۱۵۰ مهم‌ترین محصول فورد و پرفروش‌ترین خودرو آمریکا محسوب می‌شود.

این خودرو با دو پیشرانهٔ برقی عرضه شده است. مدل پایه با موتوری با قدرت ۴۲۶ اسب بخار عرضه می‌شود و مدل فول آن هم با قدرت ۵۶۳ اسب بخار در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. مدل فول با چنین قدرتی دارای شتاب صفر تا صدِ چهار ثانیه‌ای است که می‌تواند خودروهای سوپر اسپرت را هم به چالش بکشد.

فورد ادعا کرده است که با برق باتری این خودرو می‌توان به یک خانه به‌مدت سه روز برق داد. مدل پایه با هر بار شارژ ۳۷۰ کیلومتر و مدل فول با هر بار شارژ ۴۸۳ کیلومتر پیمایش دارد.

آیا لامبورگینی از فولکس‌واگن جدا می‌شود؟

گروه فولکس‌واگن برای توسعهٔ پلت‌فرم‌های برقی خود قصد فروش برخی برندهای لوکس خود مثل لامبورگینی را دارد و حالا یک شرکت سوئیسی قصد خرید لامبورگینی را دارد.

کوانتوم گروپ نام شرکت سوئيسی است که می‌خواهد با قیمت ۷.۵ میلیارد یورو تمام واحدهای تولیدی لامبورگینی در ایتالیا را صاحب شود و در اختیار بگیرد.

پس از لامبورگینی احتمالاً برندهای دوکاتی، بنتلی و بوگاتی هم فروخته خواهند شد.

XS
SM
MD
LG