لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

«فرآیند» برگزاری دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد


عصر سه‌شنبه ۱۸ خرداد، «فرایند» برگزاری دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با ورود نامزدهای این انتخابات به ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی آغاز شد.

رسانه‌های داخلی ایران با ذکر این خبر نوشتند که نامزدهای ریاست جمهوری به منظور قرعه‌کشی برای تعیین صندلی و روال پرسش‌های مناظره وارد صداوسیما و استودیو محل مناظره‌ها می‌شوند.

مدت مناظره ۳ ساعت است و از ساعت ۱۷ تا ساعت ۲۰ به وقت ایران برگزار خواهد شد.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره که با موضوع «فرهنگی، سیاسی، اجتماعی» برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

در اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بین عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده از یک سو و ابراهیم رئیسی، محسن رضایی و علیرضا زاکانی در سوی دیگر جدال لفظی درگرفت.

در آن مناظره، محسن رضایی، نامزد اصول‌گرا، عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی و رقیب انتخاباتی‌اش را همراه با برخی مقامات دولت حسن روحانی که نامی از آنها نبرد، تهدید به محاکمه کرد. وی گفت برخی مقامات دولتی باید ممنوع‌الخروج و محاکمه شوند.

در مناطرات انتخاباتی ۱۶ خرداد، اصولاً نوک حملات نامزدهای اصول‌گرا به مسائل اقتصادی بود.

در پی این جدال‌ها، محمدعلی موحدی کرمانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و خطیب نماز جمعه تهران ضمن هشدار به نامزدهایی که در روند مناظره انتخاباتی «رویه اهانت» را در پیش گرفتند، گفت «بترسید که گرفتار رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان شوید.»

او همچنین آنها را تهدید کرد که در این‌صورت «مبتلا به رسوایی و خواری در دنیا و عذاب الهی در آخرت» خواهند شد.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه زنان، گفت: «نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا در حوزه زنان وعده و شعار ندهند یا اینکه به‌طور مشخص بگویند چه تعداد وزیر، معاون رئیس‌جمهور، استاندار و سفیر زن در کابینه دولت خود می‌گذارند.»

انتخابات ریاست جمهوری ایران است قرار است روز ۲۸ خرداد برگزار شود و بر اساس برخی از نظرسنجی‌ها میزان مشارکت در این انتخابات کمتر از ۴۰ درصد برآورد شده است. این کمترین میزان مشارکت از زمان پیروزی انقلاب ۵۷ تاکنون محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، دعوت به تحریم «فعال و هدفمند» انتخابات نیز در این دوره به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش یافته و در طول ماه‌های گذشته برخی از نهادها و چهره‌های مخالف و منتقد جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ایران طی بیانیه‌های مختلف بر تحریم انتخابات تأکید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG