لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

دادگاهی در روسیه فیسبوک و تلگرام را به دلیل حذف نکردن «مضامین ممنوعه» جریمه کرد


دادگاهی در شهر مسکو روز پنجشنبه ۲۰ خرداد شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و تلگرام را به دلیل حذف نکردن محتوایی که از سوی دولت «ممنوعه» اعلام شده است جریمه کرد.

یک شعبه دادگاه محلی مسکو به دلیل آنچه که «تخلفات اداری» توصیف کرده است شبکه اجتماعی آمریکایی فیسبوک را ۱۷ میلیون روبل (معادل ۲۳۵ هزاردلار) و شبکه اجتماعی تلگرام را ۱۰ میلیون روبل (معادل ۱۳۸ هزار دلار) جریمه کرد.

دولت روسیه مدعی است که هدف از کنترل و اعمال نظارت شدیدتر بر شبکه‌های اجتماعی مهار شرکت‌های بزرگ فناوری غربی و تقویت «استقلال» اینترنت در کشور است.

ولی منتقدان معتقدند که با نزدیک شدن تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه سپتامبر و کاهش محبوبیت حزب حاکم روسیه متحد، دولت با چنین اقداماتی قصد دارد دگراندیشان و منتقدان را ساکت کند.

فعالیت شبکه‌های اجتماعی در روسیه به دلایل گوناگون مسئله آفرین شده و این شرکت‌ها از عملکرد دولت انتقاد کرده‌اند. یکی از جدیدترین اتهامات دولت علیه شبکه‌های اجتماعی این است که افراد زیر سن قانونی را به شرکت در تظاهرات ماه ژانویه که در حمایت از الکسی ناوالنی، منتقد زندانی حکومت روسیه برگزار شد تشویق کرده‌اند.

نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در روسیه روز ۲۴ مه گوگل را تهدید کرد که در صورت عدم حذف محتواهایی که از سوی نهادهای مسئول غیر قانونی اعلام شده‌اند ترافیک اینترنتی این شرکت را کند خواهد کرد.

دولت روسیه از مدتی پیش به دلیل عدم حذف برخی از مضامین در شبکه اجتماعی توئیتر سرعت گردش اطلاعات در این شبکه را کند کرده است.

ماه گذشته همین شعبه از دادگاه محلی مسکو، فیسبوک را به همین اتهام حدود ۳۶۰ هزار و گوگل را حدود ۸۲ هزار دلار جریمه کرد.

در ماه آوریل نیز شبکه اجتماعی توئیتر را به دلیل حذف نکردن سه مورد از «مضامین ممنوعه» در مجموع ۱۲۰ هزار دلار جریمه کرد. شبکه اجتماعی تیک تاک نیز اوایل سال میلادی جاری به دلایل مشابهی جریمه نقدی شد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG