لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

چین برای رئيسی پیام تبریک فرستاد؛ تاکید رئيسی بر اجرای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین


ابراهیم رئیسی در کم‌رونق‌ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسیده است
ابراهیم رئیسی در کم‌رونق‌ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسیده است

یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران که به پیروزی ابراهیم رئیسی انجامید، رهبران برخی کشورهای آمریکای لاتین، و آسیای میانه، هند و همچنین به او تبریک گفتند.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در پیام تبریکش بر اهمیت راهبردی شراکت دو کشور تاکید کرده و خواستار تقویت روابط ایران و چین شده است.

ابراهیم رئيسی نیز در نشست خبری امروز خود با تاکید بر توسعه بر روابط ایران و چین، اجرایی کردن سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین به عنوان یکی از دستورکارهای دولت خود نام برد.

سال گذشته، امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین با انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران مواجه شد و در شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان سند «فروش ایران به چین» نام برده می‌شود.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های داخلی، رهبران نیکاراگوئه و کوبا روز یکشنبه به رئیس جمهور منتخب ایران تبریک گفته‌اند. روز گذشته نیز نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا چنین کرده بود.

همچنین نخست وزیر هند و روسای جمهور قزاقستان و تاجیکستان هم پیام‌های تبریکی ارسال کردند.

ابراهیم رئیسی در کم‌رونق‌ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به پیروزی رسید. در این حال سوابق نقض حقوق بشر وی نیز بر پیروزی او سایه افکنده است.

از ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از اعضای «هیات مرگ» نام برده می‌شود که در تابستان ۱۳۶۷ در کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی ایران نقش داشت.

روز شنبه در پی اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات، رهبران روسیه، سوریه، بلاروس، حماس و جهاد اسلامی به وی تبریک گفتند.

رهبران عراق، عمان، قطر، کویت، امارات متحده عربی، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، تشکیلات خودگردان فلسطین و پاکستان نیز در شمار مقاماتی هستند که تاکنون پیروزی آقای رئیسی را تبریک گفته‌اند.

XS
SM
MD
LG