لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

نماینده‌های افغانستان و طالبان همزمان با تشدید درگیری‌ها در دوحه دیدار کردند


گفت‌وگوهای صلح افغان در دوحه
گفت‌وگوهای صلح افغان در دوحه

در میان افزایش درگیری‌ها میان طالبان و ارتش افغانستان، نماینده‌های طرفین در دوحه، پایتخت قطر دیدار کردند.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۲۶ تیرماه گزارش داد که نماینده‌های دولت و گروه طالبان طی ماه‌‌های گذشته در دوحه مذاکراتی داشته‌اند، اما بعد از خروج نیروهای خارجی، پیشروی طالبان و در دست گرفتن بخش‌هایی از کشور، مذاکرات با چالش مواجه شده بود.

در میان هیات دولت افغانستان برخی مقامات ارشد از جمله عبدالله عبدالله رییس سابق اجرایی دولت و رئیس کنونی شورای عالی مصالحه ملی حضور دارند.

یک منبع به خبرگزاری فرانسه گفته است که قرار بود حامد کرزای رئیس‌جمهور سابق کشور نیز برای حضور در مذاکرات به قطر سفر کند، اما در کابل باقی ماند.

ناجیه انوری سخنگوی دولت افغانستان می‌گوید حضور مقامات ارشد دو طرف در مذاکرات برای سرعت بخشیدن به گفت‌وگوها و رسیدن به نتیجه‌ای در کوتاه مدت و تامین ثبات و صلح پایدار در کشور است.

محمد نعیم از سخنگویان طالبان نیز به شبکه الجزیره گفته است که طالبان آماده مذاکره است و اولویت این گروه حل مشکلات از طریق گفت‌وگو است.

در مذاکرات روز شنبه، ریاست هیات دولت افغانستان با آقای عبدالله و هیات طالبان با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر است.

برگزاری مذاکرات در سطح عالی میان طرفین مناقشه در حالی است که هنوز درگیری‌های نظامی میان شبه‌نظامیان طالبان و ارتش افغانستان به شدت ادامه دارد.

وزارت دفاع افغانستان روز شنبه اعلام کرد نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور موفق شده‌اند ۱۷ ولسوالی (شهرستان) را از نیروهای طالبان بازپس گرفته و «ده‌ها جنگجوی» این گروه را بکشند.

بر اساس این گزارش، تنها در ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای امنیتی افغانستان موفق شده‌اند با کمک نیروهای «خیزش مردمی»،‌ ۴ ولسوالی دیگر را از کنترل نیروهای طالبان خارج کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، از دست دادن این مناطق را تایید کرده ولی گفته است چون «موقعیت و اراضی این مناطق نسبتاً مناسب نبود، طالبان آن را رها کردند». طالبان می‌گوید از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان بر ۱۹۳ ولسوالی کنترل دارد ولی وزارت دفاع افغانستان این ادعا را رد کرده است.

هفته گذشته پاکستان بعد از اینکه گذرگاه مرزی «سپین بولدک» به تصرف طالبان درآمد، این گذرگاه را بسته بود. ارتش افغانستان عملیاتی را برای پس‌گیری این گذرگاه آغاز کرد و بعد از آن دولت پاکستان گفت که گذرگاه مرزی را باز کرده، اما فعلا تجارتی انجام نمی‌شود.

الجزیره گزارش داده که هر دو طرف مناقشه می‌گویند تنها راه حل درگیری‌ها و رسیدن به صلح، گفت‌وگو و میز مذاکرات است، اما از حرف تا عمل تفاوت‌های زیادی دیده می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، الجزیره و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG