لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

اختلاف‌نظر مسئولان دولت ایران درباره تولید مشترک واکسن کرونای روسی


کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، در واکنش به اظهارات علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا که گفته بود خط تولید واکسن روسی به درد نمی‌خورد، گفته است برخی «ملاحظه روابط حساس» ایران و روسیه را نمی‌کنند و باید «قدردان» روسیه باشیم.

به گزارش ایرنا، او گفته است قرار است خط تولید مشترک ایران و روسیه برای تولید وکسن «اسپوتنیک وی»، ماهانه ۹۵۰ هزار واکسن تولید کند و روسیه وعده داده است که تاخیر پیش‌آمده در روند تولید را به زودی جبران کند.

علیرضا رئيسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز دوشنبه، ۲۸ تیر در نشستی که در شبکه اجتماعی کلاب هاوس داشت، گفته بود روسیه خط تولیدی داده است «که به درد ما نمی‌خورد.». واردات و تولید واکسن روسی کرونا به طور عمده توسط شرکت دارویی «اکتووِرکو» دنبال می‌شود که سعید نمکی، وزیر بهداشت، پیش از رسیدن به وزارت بهداشت مدیرعامل آن بوده است.

آقای نمکی که از مدافعان جدی این واکسن بوده است، وعده داده بود که واکسن روسی بیش از هر واکسن دیگر به ایران وارد می‌شود و « «اولین فردی که واکسن اسپوتنیک روسی را تزریق می‌کند فرزند خودم است.»

او همچنین در واکنش به بحث‌های اخیر درباره واکسن اسپوتنیک به سفیر ایران گفته است که سخنان رئیسی درباره واکسن روسی «تحریف شده است».

با وجود این وعده، کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان دارو و غذای ایران به تازگی گفته است که از ۶۲ میلیون واکسن روسی که قرار بوده، تحویل ایران شود، تنها دو میلیون تحویل داده شده است.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، درباره تاخیر روسیه برای تحویل دادن واکسن، گفته است: « بیشتر تولید واکسن این کشور برای مصرف داخلی است و روسیه برای تعهدات تحویل واکسن ها روی تولید مشترک حساب باز کرده بود».

روزنامه سازندگی در گزارشی که ۹ تیرماه درباره تولید مشترک واکسن ایران و روسیه منتشر کرد، نوشت «تا دو ماه آینده هم خبری از واکسن روسی تولید داخل نیست.»

بر اساس این گزارش، شرکت دارویی «اکتووِرکو» تحت لیسانس گامالیای روسیه قرار است این واکسن را تولید کند و گامالیای روسیه تنها اجازه تولید آزمایشی این واکسن را به ایران داده است و ظاهراً تا اواخر تابستان امسال، ایران مجوز تولید انبوه این واکسن را نخواهد داشت».

روند واکسیناسیون در روزهای اخیر در ایران سرعت بیشتری نسبت به هفته‌های قبل دارد ولی کماکان آمار کل واکسیناسیون پایین است و رویکردهای وزارت بهداشت انتقادات زیادی را برانگیخته است.

علیرضا رئيسی، سخنگوی کرونا در نشست روز دوشنبه در کلاب هاوس گفته بود که «عدد و رقم‌ها صرفا به خاطر فشار و تنش است» و به مسئولان وزارت بهداشت گفت که «اگر شما از ۳ ماه پیش روزی ۱۰۰ هزار تا می زدید خیلی بهتر است بود تا روزی ۵۰۰ هزار دوز بزنید».

XS
SM
MD
LG