لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

گمرک چین از عدم واردات نفت ایران در شش ماه اول ۲۰۲۱ خبر داد


گمرک چین در آمارهای جدید خود مدعی شده که طی شش ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ هیچ نفتی از ایران وارد این کشور نشده است.

این در حالی است که آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، از دو برابر شدن خرید نفت چین از ایران طی این دوره نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد، از جمله تانکر ترکرز گزارش داده است که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ ایران روزانه به طور متوسط یک میلیون بشکه نفت راهی چین کرده است. این رقم حتی ۳۰ درصد بیشتر از خرید نفت چین از ایران در دوران قبل از تحریم‌ها هست.

به تازگی رویترز و وال استریت جورنال گزارش داده بودند که آمریکا می‌خواهد در صورت تعلل ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای و شکست تلاش‌ها برای احیای برجام، تحریم‌هایی علیه شرکت‌هایی که نفت ایران را راهی چین می‌کنند، اعمال کند و جلو صادرات نفت جمهوری اسلامی را بگیرد.

آمارهای گمرک چین حاکی است که در نیمه اول ۲۰۲۱ در مجموع ۳.۱ میلیارد دلار واردات از ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال تغییری نکرده، اما صادراتش به ایران از ۴.۲۵ میلیارد دلار در شش ماهه ابتدایی پارسال به ۳.۶۲ میلیارد دلار در دور مشابه امسال کاهش یافته است.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران و بعد از سوریه، تنها کشوری است که به رغم تحریم‌های آمریکا نفت از ایران وارد می‌کند.

خبرگزاری‌های بلومبرگ و رویترز گزارش داده‌اند که بخشی از نفت ایران توسط دلال‌ها و تحت نام نفت دیگر کشورها مانند عراق، امارات، عمان، مالزی و اندونزی تحویل چین می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های گمرک چین و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG