لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

زنان زندانی؛ ابتلای نیلوفر بیانی به کرونا، اعزام منیره عربشاهی به بیمارستان


نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست
نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست

نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست، در زندان به کرونا مبتلا شده و به بند قرنطینه زندان منتقل شده است.

به گزارش وب‌سایت خبری امتداد، علاوه بر خانم بیانی، سه زن زندانی دیگر هم به کرونا مبتلا شده‌اند و «بیش از نیمی از زندانیان زن بند زنان اوین به دلیل ابتلا به کرونا به مرخصی رفته‌اند».

نیلوفر بیانی بر اساس رای دادگاه انقلاب در پرونده فعالان محیط زیست به ده سال زندان محکوم شد.

او پیش از این در چند نامه به مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی، از «شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی» در جریان دست‌کم «۱۲۰۰ ساعت» بازجویی خود توسط بازجویان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خبر داده بود.

اواخر تیرماه امسال، عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان زندانی، در گزارشی از وضعیت وخیم کرونا در بند زنان زندان اوین و عدم رسیدگی به وضعیت مبتلایان خبر داد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر زندانیان این بند که تست کرونای آن‌ها مثبت شده، در یک اتاق نگهداری می‌شوند ولی هیچ کس به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند و تنها در صورت وخامت حال، به بهداری منتقل می‌شوند و پس از دریافت یک سرم، به حال خود رها می‌شوند.

این زندانی در فایل صوتی که همسرش در توییتر منتشر کرد، گفته بود که با وجود وخامت حال برخی زندانیان به آن‌ها اجازه مرخصی و حتی تماس با خانواده داده نمی‌شود و مدت‌ها است که با وجود شیوع کرونا، هیچ نظافتی در این بند صورت نگرفته است.

به گفته خانم مطلب‌زاده، معاون زندان اوین در واکنش به اعتراض او که گفته است «یک عده را ریخته‌ و درها را بسته اید تا بمیرند»، پاسخ داده که «در بیرون زندان هم وضعیت همین است و مردم دارند می‌میرند».

با وجود ادعای مسئولان زندان‌‌های مختلف و واکسیناسیون زندانیان بسیاری از زندانیان در طول یک و سال نیم گذشته از عدم رسیدگی به وضعیت زندان‌ها و زندانیان و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مسئولان زندان‌ها با وجود ابتلای شمار زیادی از زندانیان به کرونا انتقاد کرده‌اند.

در خبری دیگر درباره زنان زندانی در ایران، بابک پاک‌نیا، وکیل منیره عربشاهی، خبر داده است که این زندانی به بیمارستان منتقل شده است.

او از مقام‌های قضایی خواسته است که با مرخصی منیره عربشاهی موافقت کنند تا خانواده این زندانی «بتوانند امور درمانی را سریع‌تر و مساعدتر پیگیری کنند».

خانم عربشاهی یکی از سه زن معترض به حجاب اجباری است که به همراه دخترش یاسمن آریانی در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به ۹ سال و هفت ماه محکوم شد و بنا بر قانون تجمیع احکام حکم پنج سال و نیم زندان برای او قابل‌ اجرا است.

او اواسط اردیبهشت سال جاری تحت عمل جراحی و تخلیه غده تیروئید قرار گرفت و اول مرداد به زندان بازگشت و باید به صورت هفتگی آزمایش بدهد که ماموران زندان از فراهم کردن چنین امکاناتی خودداری کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG