لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

انتقاد شدید اسرائیل از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعزام نماینده به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی


وزارت امور خارجه اسرائیل شامگاه دوشنبه ۱۲ مرداد با انتقاد شدید از اتحادیه اروپا، خواهان «لغو فوری» تصمیم این اتحادیه برای اعزام نماینده به آیین تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران شد.

وزارت خارجه اسرائیل خطاب به اتحادیه اروپا نوشته است که اعزام نماینده به مراسم سوگند «قصاب تهران» در روزهایی که ایران باعث مرگ دو شهروند اروپایی شده، «خوی تجاوزگری رژیم آیت‌الله‌ها» را تقویت خواهد کرد.

وزارت خارجه اسرائیل افزوده که اعزام نماینده اتحادیه اروپا به مراسم تهران «نشان سنجش نادرست» و تصمیمی «شرم‌آور» است زیرا این آیین، چیزی جز «تاجگذاری قصاب تهران» نیست.

«قصاب تهران» لقبی است که نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل بلافاصله بعد از اعلام خبر پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران برای وی به کار برده‌اند.

آنها این لقب را ظاهرا بر اساس گزارش‌های متعدد سازمان‌های حقوق بشری در زمینه نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ ایران به کار برده‌اند.

همچنین بیانیه وزارت خارجه اسرائیل اشاره به مرگ شهروندان اروپایی در حمله اخیر به نفتکش تحت اجاره شرکتی اسرائیلی دارد که ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل معتقدند ایران در آن دست داشته است.

این حمله که روز پنجشنبه، هفتم مرداد در آب‌های دریای عمان رخ داد به کشته شدن یک شهروند بریتانیا و یک تبعه رومانی انجامید.

آقای رئیسی روز سه‌شنبه دوازدهم مرداد در «مراسم تنفیذ» در بیت رهبر جمهوری اسلامی اعتبارنامه خود را برای آغاز کار ریاست جمهوری از دست علی خامنه‌ای دریافت خواهد کرد. آیین تحلیف رئیس جمهور جدید ایران نیز روز چهارشنبه، سیزدهم مرداد، مصادف با سالگرد صدور فرمان مشروطیت، در مجلس برگزار خواهد شد.

نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، خبر داده که که ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور و نهادهای بین‌المللی، از جمله نمایندگان دبیر کل سازمان ملل متحد و مقاماتی از اتحادیه اروپا در آیین تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت خواهند کرد.

آقای موسوی در همین حال گفته فهرست مدعوین هنوز نهایی نیست، و همچنین تاکید کرده که این آیین به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا، بسیار محدودتر از گذشته خواهد بود.

روزنامه تهران تایمز گزارش داده بود که اتحادیه اروپا آقای انریکه مورا، رییس اقدام سیاسی این نهاد را برای مراسم تحلیف به تهران خواهد فرستاد. آقای مورا در شش دور مذاکرات اخیر میان ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام، در وین نقش فعالی ایفا کرده بود.

از واکنش اتحادیه اروپا به بیانیه وزارت خارجه اسرائیل درخصوص «لغو اعزام نماینده» به آیین تحلیف در تهران، هنوز خبری نرسیده است.

ساعتی پیش از آن، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در یک سخنرانی در مجلس کشورش، گفته بود که «اقدام تروریستی» اخیر ایران در حمله به یک فروند کشتی در مالکیت اسرائیلی، سطح خصومت دو کشور را افزایش داده و باید با یک «پاسخ قاطع بین‌المللی» روبرو شود.

اسرائیل می‌گوید که بعد از آن حمله، اسناد و مدارکی را در اختیار آمریکا و بریتانیا قرار داد که دولت‌ این دو کشور را به این نتیجه رساند که ایران را عامل حمله معرفی کنند.

در حالی که دولت‌های لندن و بخارست روز دوشنبه دیپلمات‌های ارشد ایران را برای اعتراض به این رویداد احضار کردند، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نیز در این روز تاکید کرد که پاسخی درخور به ایران داده خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز تاکید کرده که «پاسخ مشترک» به ایران در راه است.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، گفته است که کشورش «راه‌های خود» را نیز دارد تا به ایران «بفهماند» که در ماجرای حمله به کشتی اسرائیلی، این بار مرتکب اشتباه گرانباری شده است.

روزنامه کویتی الجریده، روز دوشنبه به نقل از «منابع آگاه» نوشت که آمریکا به ارتش اسرائیل «برای حمله به یک بندر راهبردی یا یک کشتی نظامی مهم ایران» «چراغ سبز» نشان داده است.

ایران اتهام دست داشتن در حمله به کشتی «مرسر استریت» را رد کرده و هم‌زمان، نسبت به عواقب هر گونه تعرض جدید به ایران هشدار اکید داده است.

مجموعه این رویدادها نشان از آن دارد که پایان کار دولت حسن روحانی و آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی با دور جدیدی از تنش‌های جدید جامعه جهانی با ایران، مقارن می‌شود و در این بحبوحه، اسرائیل می‌تواند از غرب در برابر ایران امتیاز بگیرد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز دوشنبه نوشت که حمله به کشتی اسرائیلی در موقعیت کنونی، «بهترین فرصت» را برای بسیج جامعه جهانی علیه ایران، در اختیار اسرائیل گذاشته است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز یکشنبه نوشته بود، ابراهیم رئیسی در حالی کار خود را آغاز می‌کند که اسرائیل در تلاش برای تشکیل یک جبهه مشترک از کشورهای متحد علیه ایران است.

XS
SM
MD
LG