لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

تولید گندم ایران «۳۰ درصد» کاهش یافته است


نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران از افت ۳۰ درصدی تولید گندم در کشور و نصف شدن میزان خرید تضمینی گندم خبر داد.

علیقلی ایمانی روز شنبه ۱۶ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه تاکنون حدود ۴.۶ تا ۴.۷ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت با توجه به این که برداشت این محصول هنوز به طور کامل انجام نشده و حدود ۸ درصد از برداشت در اراضی استان‌های سردسیری باقی مانده است، احتمال می‌دهیم که میزان نهایی خرید به ۵ میلیون تن برسد.

مصرف سالانه گندم ایران حدود ۱۳ میلیون تن است و بدین ترتیب انتظار می‌رود دولت مجبور به واردات ۸ میلیون تن گندم در سال ۱۴۰۰ باشد.

دولت برای خرید تضمینی گندم ابتدا نرخ ۴۰۰۰ تومان را پیشنهاد داده بود و بعد از کشمکش‌های زیاد به ۵۰۰۰ تومان افزایش داد؛ در حالی که گزارش‌ها حاکی است کشاورزان این قیمت را بسیار پایین می‌دانند که هزینه‌هایشان را نیز جبران نمی‌کند.

در همین زمینه خبرگزاری فارس اخیرا گزارش داد که اطلاعات ثبت شده در گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که قیمت وارداتی گندم در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۳ و ۲۲ درصد بیشتر از قیمت جهانی گندم بوده است. از طرف دیگر میزان حمایت قیمتی از تولید داخلی این محصول در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب منفی ۱۷.۲ و منفی ۳۹ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌­شود.

به غیر از عدم حمایت دولتی، موضوع خشکسالی نیز در تولید گندم کشور تاثیر دارد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ، فائو، گزارش داده است که یک سوم اراضی کشاورزی برای تولید گندم به صورت دیم کاشته می‌شود و تولید گندم این اراضی وابسته به بارندگی‌ها است.

فائو می‌گوید تولید گندم ایران پارسال نیز ۳.۴ درصد کاهش یافته و به ۱۴ میلیون تن رسیده است. حدود ۱.۲ میلیون تن از این میزان، به عنوان بذر برای کاشت در سال آینده ذخیره شده و باقی محصول در کشور مصرف می‌شود.

در این میان آقای ایمانی گفته است با توجه به التهاباتی که در بازار نهاده‌های دامی وجود داشت، بخشی از گندم تولیدی از چرخه خرید تضمینی خارج و به عنوان خوراک دام مصرف شد.

با استفاده از گزارش‌های مهر، فارس، فائو و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG