لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

با سقوط شهر فراه، طالبان کنترل «۶۵ درصد» از افغانستان را در دست گرفتند


افراد گروه طالبان در ادامه پیشروی‌های خود بخش‌های بزرگی از شهر فَراه، مرکز ولایت فراه، واقع در نزدیکی مرز ایران را تصرف کرده‌اند.

رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد گزارش داد که شبه‌نظامیان طالبان در جریان این پیشروی ساختمان‌های دولتی ولایت فراه و مقرهای انتظامی را به تصرف خود درآورده‌اند.

گزارش‌های دیگری از جمله در خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری آلمان، سقوط شهر فراه را تایید کرده‌اند.

تنها یک روز قبل از این تحول، ستیزه‌جویان طالبان شهر تالقان، مرکز ولایت تخار و شهرهای قندوز و سرپل را تصرف کرده بودند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقامات اتحادیه اروپا نوشت که طالبان هم‌اکنون حدود ۶۵ درصد خاک افغانستان را در اختیار دارند، امری که در پی آغاز فرایند خروج نیروهای خارجی از این کشور رخ داده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، از رهبران کشورهای منطقه خواسته است که از دولت او حمایت کنند. او همچنین شهروندان غیرنظامی را نیز فراخواند که به دفاع از «بنیان‌های دموکراتیک» به پا خیزند.

در شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان که در شاهراه مزار شریف – کابل قرار دارد، شبه‌نظامیان طالبان موقعیت خود را استحکام می‌بخشند و ساختمان‌های دولتی را تصرف می‌کنند. به گفته ساکنان شهر، اغلب نیروهای امنیتی عقب‌نشینی کرده‌اند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت که نیروهای طالبان ۶۵ درصد سرزمین افغانستان را تصرف کرده‌اند و این بیم می‌رود که مراکز یازده ولایت را تحت کنترل خود بیاورند و راه کمک نیروهای ملی به کابل را مسدود کنند.

دولت افغانستان نیروهای خود را از مناطق روستایی که دفاع از آنها دشوار است، خارج ساخته تا تمرکز خود را معطوف به مناطق جمعیتی عمده کند. از سویی کابل به پاکستان فشار می‌آورد که دست از تقویت شبه‌نظامیان طالبان بردارد. پاکستان اما حمایت از طالبان را تکذیب می‌کند.

این میان ایالات متحده اگرچه به حملات هوایی خود در حمایت از نیروهای دولتی افغانستان ادامه می‌دهد، اما جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که نیروهای افغان در وهله اول باید از کشور خود دفاع کنند و «این مبارزه آنهاست».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو آزادی افغانستان؛ س.ن / پ.پ

XS
SM
MD
LG