لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

شهر تالقان نیز به تصرف طالبان درآمد، تداوم نبردهای سنگین در شمال افغانستان


عکس مربوط به درگیری‌های اخیر نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در قندوز
عکس مربوط به درگیری‌های اخیر نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در قندوز

یک روز پس از تسلط طالبان بر سه مرکز استان در افغانستان، روز دوشنبه، ۱۸ مرداد نیروهای امنیتی دولت افغانستان با این گروه در ولایت‌های بلخ و تخار درگیر شده‌اند.

به گزارش طلوع نیوز، منابع آگاه با اشاره به درگیری‌های شدید در بلخ و نزدیک به مرکز ولایت مزار شریف بین گروه‌های دولتی و طالبان در آخرین ساعات روز یک‌شنبه، ۱۷ مرداد گفته‌اند که خطوط دفاعی دولت در صورت عدم اعزام نیروهای تقویت‌کننده به این منطقه درهم خواهد شکست.

در همین رابطه برخی منابع آگاه نیز به رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، گفته‌اند که نیروهای طالبان در حالی روز یک‌شنبه، استراتژیک‌ترین شهر شمال شرقی کشور، یعنی قندوز، را تحت کنترل خود درآورده‌اند که شهر سرپل و همچنین تالقان، مرکز ولایت تخار در شمال شرق نیز به دست این شبه‌نظامیان افتاده است.

درگیری‌ها در افغانستان از اول اردیبهشت امسال یعنی از زمان آغاز خروج رسمی نیروهای ایالات متحده و دیگر کشورها آغاز شده است.

قندوز با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت، مهم‌ترین شهری است که از زمان آغاز حملات همه‌جانبه طالبان در اردیبهشت سقوط کرده است.

به نظر می‌رسد نیروهای دولتی در این شهر تنها کنترل فرودگاه و مقر اصلی خود در شهر را به دست دارند و باقی ساختمان‌های دولتی و زندان اصلی تحت کنترل طالبان است.

با این حال، وزارت دفاع افغانستان سقوط قندوز را تکذیب و طی بیانیه‌ای در روز یک‌شنبه اعلام کرد که کماندوها عملیات پاک‌سازی در شهر را آغاز کرده و مرکز شهر بازپس گرفته شده و ساختمان تلویزیون ملی را از جنگجویان طالبان پاکسازی کرده‌اند.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته است که این گروه بیشتر ساختمان‌های دولتی از جمله ساختمان ریاست امنیت ملی را تصرف کرده و افراد طالبان در نزدیکی فرودگاه قرار دارند.

سخنگوی دفتر سیاسی این گروه نیز به تلویزیون الجزیره گفته است که هیچ توافقی برای آتش‌بس با نیروهای کابل وجود ندارد.

بنا بر گزارش‌ها در درگیری متقابل نیروهای دولتی و طالبان غیرنظامیان نیز مورد هدف قرار گرفته و در شهر قندوز تاکنون ۱۴ جنازه، از جمله جنازه زنان و کودکان پیدا شده و بیش از ۳۰ مجروح نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.

محمد نور رحمانی ، یکی از اعضای شورای ولایتی سرپل نیز اعلام کرده که طالبان این ولایت را نیز تحت کنترل درآورده و و مقامات را از شهر اصلی به پایگاه نظامی نزدیک شهر رانده است.

عبدالحق شفق، والی این ولایت نیز روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو آزادی این خبر را تایید کرده و از اشغال مرکز این ولایت از سوی طالبان خبر داده است.

طالبان همچنین پیشتر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب این کشور را تصرف کرده بود. نبردهای سنگین در این شهر همچنان ادامه دارد و در پی حملات هوایی دولت آمریکا و افغانستان در روزهای گذشته به مواضع طالبان به یک مرکز درمانی و مدرسه نیز آسیب رسیده است.

بر اساس گزارش رویترز، آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و طلوع نیوز
XS
SM
MD
LG