لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

جان باختن مهری جعفری در کوه پوبدای قرقیزستان تأیید شد


عضو ایرانی گروه سه نفره جست‌وجوی مهری جعفری در کوه‌های تیان شان آسیای میانه روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد در گزارشی درگذشت او را تایید کرد.

الکسیس استون، کوهنورد ایرانی – بریتانیایی و از اعضای گروه کوهنوردی «آرش» که خانم جعفری نیز عضو آن بود در شبکه اینستاگرام نوشت که در عملیات روز دوشنبه کیسه خواب متعلق به او در محلی که گفته می‌شد سقوط کرده، پیدا شده است.

در این عملیات دو کوهنورد مجارستانی نیز حضور داشتند که می‌گویند روز چهارشنبه ۱۳ مرداد شاهد سقوط فردی از یک ارتفاع دو هزار متری به یخچال بوده‌اند که احتمال می‌رفت مهری جعفری باشد.

مهری جعفری، شاعر، حقوق‌دان و فعال حقوق بشر با حدود سه دهه سابقه کوهنوردی حرفه‌ای قصد صعود به قله ۷۴۳۹ متری پوبدا را داشت که از سخت‌ترین و فنی‌ترین قله‌های آن منطقه محسوب می‌شود.

او بیش از یک دهه قبل نیز قله ۷ هزار و ۱۰ متری خانتانگیری در پامیر را به صورت انفرادی صعود کرده بود، امری که از نظر فنی توانایی بسیار بالایی نیاز دارد.

یکی از آخرین صعودهای او قله آتشفشانی ۶ هزار و ۳۸۰ متری پاریناکوتا در رشته کوه‌های آند شیلی بوده که شرح آن را در مصاحبه‌ای با رادیو فردا نیز در میان گذاشت.

مهری جعفری در این مصاحبه از مخاطرات صعود و مبارزه بی‌امان با مرگ در این راه سخن گفت.

وی در بخشی از این گفت‌وگو می‌گوید: «گاهی جهان بیش از اندازه کوچک می‌شود به نحوی که حتی نمی‌توانی نفس بکشی؛ خفه‌کننده می‌شود چنان که اگر هر چه زودتر به سمت چالش جدی برای رهایی از آن چه که جسم و جهان سیمانیت را ساخته نروی، در وضعیتی خفت‌آور و زیر شکنجه و اسارت خواهی مرد. وقتی به طور مستمر به فضای آزادتر می‌رسی این نیاز خیلی شدت عذاب‌آوری ندارد، اما وقتی درگیر روزمرگی و کار می‌شوی، می‌بینی قفس باز تنگ‌تر و تنگ‌تر شده، جهانت کوچک‌تر و محقرتر شده و وقت آن رسیده که از همه چیزی فرار کنی و از همه مهم‌تر از من کوچک خودت.»

XS
SM
MD
LG