لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

رئیس کمیسیون بهداشت: خرید واکسن به خاطر پروژه واکسن داخلی به تأخیر انداخته شد


رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رادیو دولتی ایران گفته است که خرید واکسن به خاطر پروژه ساخت واکسن داخلی به تأخیر انداخته شد.

حسینعلی شهریاری در مصاحبه با برنامه «جوان ایرانی سلام» در رادیو جوانِ صدای جمهوری اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان وزارت بهداشت در وعده تهیه واکسن داخلی به مردم دروغ گفته‌اند یا نه، گفت: «نمی‌دانستند دروغ می‌گویند. یعنی فکر می‌کردند که می‌تواننند این کار را انجام دهند. به غیر از دو شرکت؛ یکی انستیتو پاستور و دیگری رازی، همه این‌ها تجربه اولشان بود. بقیه شرکت‌ها تجربه‌ای نداشتند. فکر می‌کردند می‌توانند این کار را انجام دهند.»

او گفت که «بی‌شک» سهل‌انگاری شده و افزود که «سوءمدیریت ستاد ملی کرونا باعث اشکالاتی شد و بیشتر هم تقصیر رئیس ستاد بود که توصیه‌ها را گوش نمی‌کرد.»

حسینعلی شهریاری تأکید کرد که مدیران پروژه واکسن برکت خودشان هم نمی‌دانستند که نمی‌توانند به قول ۲۰ میلیون واکسن تا پایان مرداد عمل کنند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بر طبق آمار رسمی وزارت بهداشت تاکنون طبق آمار رسمی بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، حال آن که کارشناسان و مسئولان نظام پزشکی ایران آمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان همه‌گیری ویروس کرونا را بسیار بیشتر از آن می‌دانند.

در همین حال، نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مرداد و شهریور ماه سال جاری ۸.۵ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد.

جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در بیانیه خود با ابراز نگرانی از شیوع همه‌گیری کرونا و تأثیر آن بر زندگی، تندرستی و معیشت مردم ایران گفت: «گزارش‌های دریافتی از سطح پایین پوشش واکسیناسیون در کشور حکایت دارند.»

بر اساس این بیانیه تا ۲۵ مرداد تنها کمی بیش از ۱۳ درصد از کل جمعیت ایران دُز اول واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده و کمی بیش از ۵ درصد نیز موفق به ترزیق دُز دوم این واکسن شده‌اند.

در بیانیه سازمان جهانی بهداشت همچنین آمده‌است: «از طریق سازوکار حدود ۸.۵ میلیون دُز در مرداد و شهریور به ایران وارد خواهد شد، و از سوی دیگر انتظار می‌رود واکسن اهدایی دیگر کشورها نیز در تاریخ ۲۹ مرداد به ایران برسند.»

XS
SM
MD
LG