لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

نیروهای آذربایجان مسیر ترانزیت کالا از ایران به ارمنستان را مسدود کردند


عکس از آرشیو رادیو فردا
عکس از آرشیو رادیو فردا

در پی حمله دو سرباز ارمنی به یک مرزبان آذربایجانی در مسیر ترانزیتی گؤروش- قافان، نیروهای آذربایجان این مسیر را مسدود کردند.

بخش عمده ترانزیت کالا از ایران به ارمنستان از این مسیر می‌گذرد. جاده گؤروش- قافان (به ارمنی گوریس-قاپان) از اراضی آزاد شده جمهوری آذربایجان می‌گذرد، اما چهارشنبه هفته جاری، مرزبانی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که دو سرباز ارمنی در نزدیکی روستای «آشاغی جیبیک» در مسیر جاده گؤروش- قافان با سرنیزه تفنگ به یک مرزبان این کشور حمله کرده و وی را از ناحیه سینه زخمی کرده‌اند.

در پی این خبر، ارمنستان ضمن تکذیب حمله به مرزبان جمهوری آذربایجان، از مسدود شدن بخشی از مسیر گؤروش- قافان توسط نیروهای آذربایجان در عصر روز چهارشنبه خبر داد.

هنوز دولت آذربایجان واکنشی به این خبر نداشته است.

در این میان روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران نیز روز جمعه پنجم شهریور اعلام کرد که بر اساس اخبار رسیده از برخی رانندگان سواری ورودی از سمت ارمنستان، جاده گؤروش- قافان به سمت ارمنستان توسط نیروهای کشور آذربایجان مسدود شده است.

همزمان جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای ایران نیز گفته است مسیر ارتباطی بین دو شهر قاپان تا گؤروش بسته شده است و کشور ارمنستان هم برای این مسیر، جایگزین را معرفی کرده اما از آنجایی که این محور عرض کمی دارد و مناسب تردد تریلی نیست، فعلا جلوی تردد تریلی‌ها به این سمت را گرفته‌ایم.

وی به ایلنا گفت که روز پنج‌شنبه مسیر اتصال ارتباطی مرز نوردوز به ایروان به دلیل اختلافات مرزی بسته شد و بنابر اطلاعات واصله، نیروهای صلح‌بان روس مداخله کردند و قرار شد که این موضوع در کوتاه ترین زمان ممکن، حل و فصل شود.

به گفته وی طرف ارمنی اعلام کرده ظرف یک روز آینده و یا کمتر این مشکل را برطرف سازد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایلنا، وزارت دفاع ارمنستان و مرزبانی آذربایجان؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG