لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

صعود دوبارهٔ قیمت خودرو در ایران


قیمت خودرو در بازار ایران بار دیگر افزایش داشته، به‌گونه‌ای که قیمت پراید به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. دلیل این افزایش قیمتِ دوباره در بازار خوردرو چیست؟

بر اساس گزارش بیت‌ران و بر اساس آمار اتحادیهٔ فروشندگان خودرو، در تابستان امسال قیمت خودرو ۲۰ درصد در بازار آزاد افزایش داشته است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیهٔ فروشندگان خودرو، در این باره گفته است: «فروشنده‌ها قیمت‌ها را بسیار بالا اعلام می‌کنند، ضمن این‌که خریدار هم به بازار مراجعه نمی‌کند.»

به‌گفتهٔ او، از اول تیرماه تا کنون، از زمانی که ارز در کانال ۲۴ هزار تومان بود، سمند به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد. امروز هم که ارز در کانال ۲۷ هزار تومان است، سمند ۲۴۰ میلیون تومان معامله می‌شود و یا پژو ۲۰۶ تیپ دو از ۲۱۰ میلیون در تیرماه امروز به ۲۵۵ میلیون تومان رسیده است.

خودرو مونتاژی جک اس ۵ نیز که دو ماه قبل ۶۷۰ میلیون تومان بود ۷۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و یا هایما اس هفت که ۶۹۵ میلیون تومان بود به قیمت ۷۷۰ میلیون تومان رسیده است.

گزارش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که تولید خودرو در چهار ماه ابتدای سال جاری کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، تولید وانت ۱۱.۳ درصد، اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس ۱.۱ درصد و انواع سواری یک درصد افت کرده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه امسال ۲۹۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از انواع خودرو سواری تولید شده که نسبت به تعداد دستگاه سواری تولیدشده در چهار ماه ابتدایی سال گذشته که معادل ۲۹۵ هزار و ۴۰۰ بوده، یک درصد کمتر شده و در حقیقت سواری‌سازان درجا زده‌اند.

از طرفی افزایش قیمت ارز هم سبب افزایش قیمت خودرو شده است. ناامیدی از گشایش سیاسی و آیندهٔ برجام و مبهم شدن بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران هم از دیگر دلایل روانی ایجاده‌شده در بازار خودرو است.

از دیگر دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار می‌توان به نبودِ جایگزین برای خودرو پراید اشاره کرد. هم‌اکنون قیمت پراید در بازار به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

در خانوادهٔ تیبا نیز قیمت تیبا معمولی از ۱۳۵ میلیون تومان به ۱۵۴ میلیون تومان و تیبا ۲ از ۱۴۰ میلیون تومان به ۱۴۶ میلیون تومان افزایش یافت.

کوییک دنده‌ای نیز که تقریبا در نوسانان قیمت‌ها، جایگاه قیمتی حدودا ۱۵۴ تا ۱۵۸ میلیونی خود را حفظ کرده بود، در آغاز صعود قیمت‌ها در هفته گذشته به ۱۶۹ میلیون تومان هم رسید.

اعلام توقف تولید پنج خودرو در شرکت ایران‌خودرو هم از دیگر دلایل روانی افزایش قیمت خودرو در بازار است. گزارش وازرت صمت نشان می‌دهد که تولید پنج محصول در ایران‌خودرو متوقف شده است. پژو ۲۰۶ تیپ پنج، سمند سورن، پژو پارس و ۲۰۷ دستی در کنار رانا پنج محصولاتی هستند که در تیرماه تولید نشده‌اند.

این پنج محصول سال گذشته تا پایان تیرماه در خطوط تولید این خودروساز حضور داشتند، اما امسال تولیدشان متوقف شده است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، دربارهٔ توقف تولید این خودروها گفته است: «بر اساس استاندارد‌های اجباری کشور ممکن است برخی از خودرو‌ها استاندارد لازم را نگیرند. آن‌چه مسلم است این‌که خودروسازان سعی می‌کنند خودرو‌های جدید به بازار عرضه شود. به‌طور مثال اکنون خودروسازان خودرو‌های جدید تارا و شاهین را به بازار عرضه می‌کنند.»

دربارهٔ توقف تولید این خودروها برخی اخبار حاکی از آن است که احتمال دارد خودروسازان با اضافه کردن چند آپشن و با اسامی جدید اما با قیمت بیشتر این خودروها را دوباره وارد بازار کنند.

در همین حال خودروسازان از تحویل برخی خودروهای جدید خود ناتوان هستند و خودروهای قدیمی را جایگزین این خودروها در طرح تبدیل می‌کنند.

به گزارش وب‌سایت دیجیاتو، ایران‌خودرو طرح تبدیل حواله ۲۰۷ دستی به ۲۰۷ پانوراما را اعلام کرده است. در حال حاضر عمدهٔ خریداران خودروهای شرکت ایران‌خودرو همچنان با تأخیر در تحویل محصولات روبه‌رو هستند که شرکت در نهایت به آن‌ها وعدهٔ تحویل خودرو در ماه‌های آینده را داده است.

XS
SM
MD
LG