لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

آیا پراید جایگزین خواهد یافت؟


پس از خروج پراید از خط تولید، هر دو شرکت ایران‌خودرو و ساپیا به‌دنبال جایگزینی برای آن هستند. جایگزین پراید چه خواهد بود و آیا اصلاً جایگزینی به‌خصوص به‌لحاظ قیمت خواهد داشت؟

پس از توقف تولید پیکان، خودرو پراید توانست به‌خاطر قیمت نزدیک جایگزین مردمی‌ترین و تاریخی‌ترین خودرو ایران شود، اما پس از توقف تولید پراید، خودرو دیگری تا کنون نتوانسته است جایگزین این ماشین شود.

شرکت سایپا تا کنون نتوانسته است جایگزینی برای این خودرو وارد بازار کند. در این باره مجید باقری، قائم‌مقام شرکت سایپا، گفته است که «تهدید پیش روی سایپا از دست دادن سگمنت خودروهای ارزان‌قیمت با خروج پراید از خطوط تولید است».

این مقام مسئول در سایپا با این حال اضافه کرده است که این شرکت «برای ساخت خودرو ارزان و جایگزین پراید برنامه دارد تا از مگاپلت‌فرم جدیدش استفاده کند. البته هنوز هم آن بازار تا حدودی در دست سایپاست. تیبا صندوق‌دار ارزان‌ترین خودرو صفرکیلومتر کشور است که تولید می‌شود. سایپا روی این قضیه به‌شدت حساس است و نمی‌خواهد بازار سنتی خود را از دست بدهد».

مگاپلت‌فرم سایپا با نام SP در اصل پلت‌فرم توسعه‌یافتهٔ تویوتا یاریس سال ۲۰۰۰ میلادی است که سایپا تا کنون دو خودرو شاهین و آریا را روی آن ساخته، ولی قیمت این خودروها چندین برابر پراید است. حالا این شرکت قصد دارد این پلت‌فرم را کوچک کند و روی آن یک خودرو جدید برای جایگزینی پراید بسازد.

قائم‌مقام سایپا دربارهٔ این پلت‌فرم این‌گونه توضیح داده است: «ابتدا پلت‌فرم طراحی شد. سپس بر آن محصول ساخته شد. قبلاً در کشور با استفاده از پلت‌فرم‌های خارجی خودرو ساخته می‌شد. سایپا با استفاده از این مگاپلت‌فرم قابلیت‌های زیادی در طراحی و ساخت محصول دارد. ساخت شاهین به‌عنوان اولین محصول روی پلتفرم SP100 به فال نیک گرفته شد. علاوه بر خودروهایی که پس از شاهین قرار است رونمایی شوند، چند طرح پیشنهادی دیگر ارائه شد که روی هر دو پلت‌فرم تمام کلاس‌های خودرویی و سگمنت‌های قیمتی قابل عرضه باشند.»

با وجود این سخنان و ادعاها بعید به نظر می رسد که قیمت خودرو جدید روی پلت‌فرم جدیدتر کمتر از خودروهای قدیمی این شرکت با پلت‌فرم قدیمی باشد.

سایپا هم‌اکنون روی پلت‌فرم توسعه‌یافتهٔ پراید خودرو تیبا را تولید می‌کند. این پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ نام دارد . تیبا با پلت‌فرم قدیمی همچنان گران‌تر از پراید است. پس چگونه می‌شود که خودرویی با پلت‌فرم جدیدتر را سایپا ارزان‌تر بفروشد؟

مجید باقری، قائم مقام سایپا، همچنین گفته است که «مراحل کنارگذاری پلت‌فرم‌های قدیمی و جایگزین کردن پلت‌فرم‌های جدید گام‌به‌گام صورت می‌گیرد. زمانی پلت‌فرم X200 از رده خارج خواهد شد که سایپا توان تولید محصولات ارزان‌قیمت روی پلت‌فرم های SP100 و SP0 را داشته باشد».

این در حالی است که محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، چندی پیش با توجه به تجربه جهانی گفته بود خودرویی که بتواند استانداردهای ۸۵گانهٔ مدنظر سازمان ملی استاندارد را بگذراند، نمی‌تواند کمتر از شش هزار دلار قیمت داشته باشد. این رقم با نرخ این روزهای ارز بیش از ۱۶۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

در سوی دیگر بازار خودرو، ایران‌خودرو در نظر دارد با توسعهٔ یک پلت‌فرم در کلاس خودروهای کوچک بتواند بازار پراید را به دست آورد؛ بازاری که زمانی در اختیار این شرکت بود و با خروج پیکان از عرصه تولید، سایپا این بازار را از ایران‌خودرو گرفت.

خودرو جدید در حال توسعه روی پلت‌فرمی تلفیقی است که پایهٔ آن از رنو کویید و ترکیب با برخی قطعات فنی پژو ۲۰۶ ایجاد شده است. ایران‌خودرو همچنین قصد دارد از یک موتور سه سیلندر با قدرت ۷۲ اسب بخار در این خودرو استفاده کند.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، هم از برنامه‌‌ریزی این شرکت برای تولید خودرو ارزان خبر داده و گفته است: «یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در حوزهٔ خودروسازی همواره مورد نقد بوده بهای تمام‌شدهٔ تولید خودرو است. یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده طراحی خودرو و حرکت به سمت پلت‌‌فرم‌‌های مشترک است‌.»

مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین اضافه کرده که «تولید در بالاترین تیراژ نیز یکی دیگر از راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده است، زیرا هرچه تیراژ تولید افزایش یابد، هزینهٔ تمام‌شده کاهش خواهد یافت».

با همهٔ این اوصاف، باید منتظر نشست و دید ایران‌خودرو چگونه می‌خواهد خودرویی را با قیمت زیر پنج هزار دلار تولید کند؟

XS
SM
MD
LG