لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۴

ایران خودرو به‌دنبال ساخت «ارزان‌ترین خودرو» ایران


مجله خودرو: رسانه‌های حوزه خودرو در ایران از قصد ایران‌خودرو برای ساخت یک خودرو کوچک خبر می‌دهند. این‌کار بر اساس یکی از پلت‌فرم‌های رنو انجام خواهد شد.

خودرو کوچک و ارزان ایران‌خودرو

برخی رسانه‌های اقتصادی و خودرویی ایران مانند بیت‌ران و اقتصاد آنلاین خبر می‌دهند که ایران خودرو در حال طراحی خودرویی بر اساس پلت فرم یک خودرو ارزان قیمت شرکت رنو است.

پس از خروج پراید از خط تولید، سایپا نتوانسته است جای این خودرو را پر کند و حالا ایران خودرو سعی دارد این بخش از بازار خودرو ایران که حدود ۴۰ درصد بازار را شامل می شود از آن خود کند.

گزارش شده که این خودرو بر اساس بنچ مارک و مهندسی معکوس روی خودروهای هیوندای آی۱۰، میتسوبیشی میراژ و رنو کویید طراحی شده است. از نظر ابعاد سرنشین و فضای داخلی این خودرو در حد پژو ۲۰۶ خواهد بود.

وزن این خودرو بین ۸۵۰ تا ۹۵۰ کیلوگرم خواهد بود و طول آن نیز در حدود سه هزار ۷۰۰ سانتی متر است.

احتمالاً با توجه به شباهت ابعادی این خودرو با پژو ۲۰۶، برخی قطعات نیز از آن خودرو قرض گرفته شود.

این خودرو قرار است از یک موتور سه سیلندر یک لیتری با قدرت ۷۲ اسب بخاراستفاده کند. ایران خودرو مصرف سوخت این موتور سه سیلندر را پنج لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است.

سایپا پس از خروج پراید قصد داشت خودرو تیبا را جایگزین آن کند اما به دلیل قیمت بیشتر، این خودرو در بازار پراید قرار نگرفت.

رنو کویید که برخی رسانه‌های ایران آن را پایه خودرو جدید ایران خودرو می‌دانند یکی از ارزان ترین خودروهای جهان است که در برزیل و هند تولید می‌شود.

کیا موتور خودرو نظامی طراحی کرد

شرکت کیا موتور یک شاسی بلند نظامی معرفی کرد که شباهت زیادی به خودروهای ارتش آمریکا دارد.

کیا در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی دفاع ۲۰۲۱ (IDEX) در امارات متحده‌ عربی، شاسی بلند ارتشی خود را معرفی کرد.

این خودرو نظامی که زره‌پوش است دارای یک موتور دیزلی با قدرت ۲۲۵ اسب بخار است . اتومبیل نظامی کیا از یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک بهره می‌برد و چهار چرخ محرک است.

آئودی با مدل جدید به رقابت تسلا می‌رود

شرکت آئودی خودرویی را معرفی کرده است که ئی‌ترون جی‌تی نام دارد. این خودرو از پلت فرم پورشه تایکان (خودرو برقی پورشه) استفاده می‌کند.

قدرت موتور این خودرو ۵۹۰ اسب بخار است و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۳.۳ ثانیه گزارش شده است. این خودرو با یکبار شارژ۴۸۰ کیلومتر پیمایش دارد و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است.

نکته مهم در این خودرو سرعت شارژ آن است تنها در مدت ۲۰ دقیقه ۸۰ درصد باتری‌های این خودرو شارژ می‌شود.

این خودرو رقیب محصولات تسلا محسوب می‌شود آئودی در بخش خودروهای پریمیم از تسلا عقب افتاده است و سعی خواهد کرد با این خودرو اختلاف خود را کاهش دهد.

قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟

قیمت خودرو در سال جاری پرچالش بود در نیمه اول سال قیمت خودرو به شدت افزایش یافت اما با رفتن دونالد ترامپ از کاخ سفید، قیمت خودرو در بازار ایران حدود ۳۰ درصد کاهش یافت. در چند هفته اخیر اما با پیچیده‌تر شدن بازگشت آمریکا به برجام، افزایش قیمت دلار و سیاست‌های جدید دولت ایران در زمینه قیمت خودرو، بازار دوباره روند صعودی گرفته است.

روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده است: «در شرایطی که زیان انباشته خودروسازان به واسطه سرکوب قیمت از مرز ۴۰هزار میلیارد تومان گذشته، خبر می‌رسد طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر اصلاح شیوه نرخ‌گذاری خودرو مورد موافقت اولیه دولت قرار گرفته است. طبق این طرح، قیمت‌گذاری محصولات کم‌تیراژ به خودروسازان واگذار خواهد شد؛ اما تعیین بهای فروش پرتیراژها همچنان در اختیار شورای رقابت باقی می‌ماند. این طرح البته از ابتدای سال آینده کلید خواهد خورد و می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای آزادی کامل بازار خودرو از بند نرخ‌گذاری دستوری.»

قابل اعتمادترین برندهای خودرو

شبکه سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد بر اساس اعلام مؤسسه Consumer Reports شرکت مزدا قابل اعتمادترین برند در آمریکا شمالی است.

این مؤسسه هر سال بر اساس نظرسنجی از مشتریان اتومبیل و تست‌های مستقل خودرو در بازار آمریکای شمالی، قابل اعتمادترین برندهای خودرویی را مشخص می‌کند. این لیست در میان نشریات اقتصادی و خودرویی جهان بسیار معتبر است.

این نشریه گزارش داده است علاوه برمزدا محصول‌های برندهای ب ام و، سوبارو، پورشه و هوندا بالاترین امتیاز را به دست آورده‌اند. برند آلفارومئو در انتهای جدول قرار دارد.

XS
SM
MD
LG