لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

اطلس سایپا؛ خودروی جدید یا یک لباس دیگر بر اندام پراید؟


یکی از خطوط تولید شرکت خودروسازی سایپا
یکی از خطوط تولید شرکت خودروسازی سایپا

مجله خودرو: شرکت سایپا خودروی جدیدی را با نام اطلس توسعه داده است که با وجود ظاهر جدیدش باطنی کاملاً قدیمی دارد. این خودرو را در اصل می‌توان یک پراید به‌روزشده تلقی کرد.

خودروی اطلس

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا، گفته است «تولید نمونه نهایی محصول جدید گروه خودروسازی سایپا که در کلاس B طراحی شده و با نام اطلس به بازار عرضه خواهد شد به پایان رسیده و این خودرو با ظاهری جدید و وجود امکانات و تکنولوژی‌های ‌روز به‌زودی وارد بازار می‌شود.»

به‌رغم سخنان مدیرعامل سایپا، رسانه‌های خودرویی ایران گزارش داده‌اند که این خودرو از پلت‌فرمی استفاده می‌کند که در خودروی تیبا استفاده شده و این خودرو قرار است از موتور خودروی تیبا استفاده کند. این بدان معناست که برخلاف ادعای سایپا، این خودرو دارای فناوری روز نیست.

پلت‌فرم خودروی تیبا پلت‌فرم توسعه‌یافتۀ پراید است و موتور تیبا هم موتور توسعه‌یافتۀ پراید محسوب می‌شود که دانش پایۀ آن به ۴۰ سال پیش باز می‌گردد.

شرکت سایپا هم‌اکنون محصولاتی با نام‌های تیبا، ساینا و کوییک دارد که آن‌ها هم از پلت‌فرم تیبا استفاده می‌کنند. اطلس چهارمین خودرویی است که روی این پلت‌فرم ساخته شده است. هر چهار خودرو هم از یک موتور قدیمی ۱۵۰۰ سی‌سی استفاده می‌کنند که فناوری بسیار قدیمی دارد. این موتور که تمامی محصولات جدید سایپا از آن استفاده می‌کنند، خود توسعه‌یافتۀ موتور پراید است.

دو خودروی دیگر این شرکت که البته هنوز وارد بازار نشده‌اند، شاهین و آریا نام دارند. این دو خودرو روی پلت‌فرم تویوتا یاریس سال ۲۰۰۰ میلادی توسعه یافته‌اند. این اتومبیل‌ها هم از موتور تیبا اما با توربوشارژ استفاده می‌کنند. سازمان محیط زیست ایران اعلام کرده است که این خودرو هنوز نتوانسته استاندارد آلایندگی هوا در ایران را کسب کند.

هنوز هیچ تصویر تأییدشده‌ای از خودروی اطلس منتشر نشده است.

خودروی اپل خودران است

رسانه‌های فناوری در آمریکا در جدیدترین گزارش‌های خود به خودران بودن خودروی اپل اشاره کرده‌اند. این خودرو قرار است با کمک گروه کیا هیوندایی تا سال ۲۰۲۴ تولید شود. خودروی اپل به راننده نیاز ندارد و خودران است و از هوش مصنوعی بهره می‌برد.

این خودرو احتمالاً با تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاه تولید خواهد شد و در نهایت تیراژ آن به ۴۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

برای تولید خودروی اپل، این شرکت رئیس توسعۀ شاسی شرکت پورشه را استخدام کرده است.

احتکار خودرو در ایران

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت و معدن و تجارت، از احتکار خودرو در ایران خبر داده است. او گفته است که «حدود ۵۰ درصد خودروهای فروش‌رفته گارانتی‌شان باطل شده و صرفاً در برخی انبارها نگهداری می‌شوند تا با افزایش کاذب قیمت‌ها به حفظ سرمایۀ عده‌ای کمک کنند.»

در سال گذشته بارها اخباری مبنی بر احتکار خودرو در ایران برای افزایش قیمت منتشر شده بود. عکس‌های ماهواره‌ای هم نشان می‌دهند که تمامی انبارهای خودروسازان ایرانی پر است و در انبار این شرکت‌ها بیش از ۱۰۰ هزار خودرو انبار شده‌ است.

این خودروسازان ادعا می‌کنند که انبار کردن خودروها به‌دلیل کمبود قطعه است حال آن‌که برخی منتقدان می‌گویند این خودروسازان با انبار خودرو عرضه را کاهش داده‌اند تا بتوانند قیمت خودرو را افزایش دهند.

تسلا اس جدید، یک قدم به جلو

شرکت تسلا مدل اس جدید را معرفی کرده است. این خودرو در زمینۀ طراحی داخلی خودرو، افزایش پیمایش با یک بار شارژ و خودران بودن قدم‌هایی را به جلو برداشته است.

مدل اس جدید با یک بار شارژ شدن می‌تواند ۸۰۰ کیلومتر راه طی کند. قدرت موتورهای آن هم بیش از هزار اسب بخار است و با استفاده از این موتورها می‌تواند طی مدت دو ثانیه از حالت سکون به سرعتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.نهایت سرعت آن هم حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است.

تسلا اس جدید از نظر سطح خودران توسعه پیدا کرده و قدرت رایانۀ آن امکان انجام سنگین‌ترین بازی‌های رایانه‌ای را با آن به کاربران می‌دهد.

فرمان این خودرو هم شبیه سکان هواپیما طراحی شده است و دسته‌دنده دیگر در این خودرو وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG