لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

کشتی حامل سوخت ایران برای لبنان وارد آب‌های سوریه شد


عکس از آرشیو رادیو فردا
عکس از آرشیو رادیو فردا

نخستین کشتی حامل سوخت ایران برای لبنان که به درخواست دبیر کل حزب‌الله عازم این کشور شده است، بامداد روز پنج‌شنبه ۱۱ شهریور وارد آب‌های سوریه در دریای مدیترانه شد.

رسانه‌های اسرائیل این رویداد را «تغییر عمده قواعد بازی» از جمله به سود حزب‌الله، توصیف کرده‌اند.

به نوشته روزنامه الاخبار لبنان که همسو با حزب‌الله است، احتمال بسیار می‌رود که کشتی در یکی از بنادر سوریه لنگر بیندازد و سوخت از راه زمینی و از طریق کامیون به لبنان ارسال خواهد شد.

پیش از این تصاویر ماهواره‌ای تردد کشتی بامداد چهارشنبه در بخش جنوبی آب‌های دریای سرخ ثبت شده بود.

یک روز پیش از ورود کشتی به حوزه آب‌های ساحلی سوریه، ریمون غجر، وزیر انرژی در دولت انتقالی لبنان، در برابر پرسش‌های خبرنگاران که آیا برای لنگرانداختن کشتی ایرانی در سواحل لبنان اجازه‌ای از دولت بیروت درخواست شده یا نه، گفت «دولت هیچ اطلاعی ندارد و کسی نیز درخواست صدور مجوز نکرده است».

خبرگزاری رویترز در تفسیر اظهارات آقای غجر نوشته بود که رسیدن کشتی ایرانی به لبنان بدون مجوز، به مفهوم «دور زدن دولت لبنان» خواهد بود و ممکن است بار تحریم‌ها علیه لبنان را سنگین کند.

اما حامیان و فعالان حزب‌الله از چند روز قبل احتمال قوی داده بودند که در چارچوب تفاهم میان حسن نصرالله با مقامات ایران، و برای جلوگیری از عواقبی که لنگر انداختن کشتی حامل سوخت ایران ممکن است برای لبنان داشته باشد، از آغاز تصمیم بر این بوده که کشتی را به بندری در سوریه اعزام کنند.

ایران و سوریه هر دو تحت تحریم‌های سنگین آمریکایی و نیز بین‌المللی هستند و احتمالا لنگر انداختن کشتی‌های جدید ایرانی حامل سوخت، عواقب سخت‌تری برای آنها نخواهد داشت.

رسیدن کشتی‌های حامل سوخت ایرانی برای سوریه امری عادی است. از جمله بر گزارش شرکت رصد تردد دریایی «تنکر تراکرز»، نفتکشی با ۷۳۰ تن سوخت ایران در همین روزهای گذشته به سوریه رسید که مصرف کننده آن، سوریه است.

نفتکش ایرانی ساعاتی پس از آن وارد آب‌های دریای مدیترانه شد که چهار سناتور آمریکایی که به لبنان سفر کرده‌اند، گفتند که باید از وابسته کردن لبنان به سوخت ایران، جلوگیری کرد. هیات سناتورهای آمریکایی پیش از ترک بیروت، با شماری از مقامات لبنان دیدار کرده بود.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نیز روز چهارشنبه اقدام مشترک ایران و حزب‌الله در سوخت‌رسانی به لبنان را در ردیف «اقدامات مغایر با امنیت ملی اسرائیل» نامید.

حسن نصرالله گفته بود که نفتکش‌های حامل سوخت ایران، از لحظه حرکت از بنادر ایرانی، در ردیف مایملک و خاک لبنان تلقی خواهند شد، و به اسرائیل و آمریکا نسبت به هر تعرض احتمالی «هشدار اکید» داده است.

حسن نصرالله تاکید کرده که غرب و هواداران آن در لبنان «لاف بیهوده زده‌اند» در حالی که به گفته وی، تنها ایران است که ثابت کرده «دوست و برادر واقعی مردم لبنان است».

این در حالی است که آمریکا و کشورهای اروپایی گفته‌اند در صورت تشکیل دولت باثبات در لبنان، حاضر به ارسال سوخت و برخی کمک‌های دیگر به لبنان هستند.

حدود دو سال است که لبنان فاقد دولت باثبات بوده و شرایط کلان و خرد اقتصادی و معیشتی این کشور به شدت متزلزل شده به گونه‌ای که نیمی از جمعیت ۷ میلیونی آن زیر خط فقر رفته و توان تامین اساسی‌ترین نیاز خود را ندارند. کمبود شدید انواع سوخت، از جمله مازوت، شرایط را بحرانی‌تر کرده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشته است که صرف موفقیت ایران و حزب‌الله در وارد کردن نخستین کشتی حامل سوخت برای لبنان، «تغییر عمده قواعد بازی» در راستای منافع حزب‌الله است.

دبیر کل حزب‌الله گفته که «دومین و سومین کشتی سوخت‌رسان ایران» در راه است و «بعد از آن نیز این روند متوقف نخواهد شد».

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دومین کشتی ایرانی بارگیری شده و بندر ایرانی را ترک کرده اما تا روز یازدهم شهریور ظاهرا هنوز در حوزه دریایی ایران در آب‌های خلیج فارس بوده است. کشتی سوم هنوز در یکی از بنادر ایران متوقف مانده است. روزنامه لبنانی الاخبار احتمال داده که کشتی چهارم نیز به زودی حرکت کند.

منابع ارشد امنیتی ایران ادعا کرده‌اند که سوخت را «بازرگانان شیعی لبنان» خریداری کرده‌اند. مستنداتی در مورد این ادعا ارائه نشده به ویژه آن‌که سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که دولت جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند شاهد درد و رنج مردم لبنان باشد.

XS
SM
MD
LG