لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

لبنان: هیچ درخواستی برای لنگر انداختن کشتی حامل سوخت از ایران دریافت نکرده‌ایم


نمایی از بندر بیروت
نمایی از بندر بیروت

همزمان با ورود نخستین نفتکش حامل سوخت از ایران به دریای سرخ که رهبر حزب‌الله درخواست کرده بود، وزیر انرژی در دولت انتقالی لبنان می‌گوید بیروت هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد و درخواستی نیز برای لنگر انداختن کشتی ارائه نشده است.

ریمون غجر روز چهارشنبه ۱۰ شهریور به خبرنگاران گفت: «تنها چیزی که در مورد این نفتکش می‌تواند بگوید این است که دولت هیچ اطلاعی ندارد و درخواستی نیز برای صدور مجوز به دولت ارائه نشده است».

اظهارات آقای غجر تایید تلویحی این ارزیابی است که گروه حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران، عملا دولت لبنان را «دور زده است»؛ امری که ممکن است برای این کشور عواقب داشته باشد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان هفته گذشته خبر داد که غیر از نخستین کشتی حامل سوخت، «دومین و سومین کشتی سوخت از ایران نیز در راه خواهد بود» و «بعد از آن نیز ادامه خواهد یافت».

حسن نصرالله در دوره اخیر چند بار تاکید کرده بود که سایر پیشنهادهای منطقه‌ای و نیز طرح‌های ارائه شده از سوی آمریکا برای کمک به لبنان در تامین سوخت مورد نیاز، فاقد پشتوانه اجرایی بوده، در حالی که ایران تنها گزینه برای ارسال سوخت بوده است.

شرکت تانکر تراکرز، که تردد دریایی را رصد می‌کند، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داده که دومین و سومین نفتکش حامل سوخت از ایران هنوز حرکت نکرده اما کشتی نخست در حال حاضر در بخش جنوبی دریای سرخ حرکت می‌کند هر چند که گزارش‌های دیگر هنوز این امر را تایید نکرده‌اند.

حزب‌الله لبنان اعلام کرده که نفتکش نخست حامل ماده مازوت است؛ سوختی که در ماه‌های اخیر در لبنان به‌شدت کمیاب است. اما جزئیاتی در خصوص لنگرانداختن کشتی و نحوه انتقال و توزیع سوخت آن ارائه نکرده است.

این احتمال مطرح شده که کشتی‌های حامل سوخت به بنادر سوری در برابر آب‌های دریای مدیترانه بروند و سوخت سپس با کامیون و از راه زمینی به لبنان انتقال یابد.

حسن نصرالله به اسرائیل و آمریکا هشدار داده بود که از لحظه حرکت کشتی از ایران، کشتی و محموله آن، به مثابه خاک و مایملک لبنان محسوب شده و هر نوع تعرض به آن، به عنوان حمله به خاک لبنان، با پاسخ روبرو خواهد شد.

سایت نورنیوز، که وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران است، بارگیری کشتی نخست را تایید کرده و مدعی شده است که «تجار شیعی لبنان» خریداران این سوخت هستند.

اظهارات اخیر نجیب میقاتی، سیاستمدار مکلف به تشکیل دولت در لبنان، در خصوص این‌که کشورش جایگزینی برای سوخت از ایران نداشته و او با هر نوع آسیب زدن به این کشتی‌ها مخالف است، به حمایت وی از این اقدام حزب‌الله تعبیر شده است.

اما سعد حریری، سمیر جعجع و شمار دیگری از سیاستمداران لبنانی رقیب حزب‌الله ابراز نگرانی کرده بودند که این امر، لبنان را نیز زیر بار تحریم‌های آمریکا ببرد.

سعد حریری که نتوانست ماموریت تشکیل دولت را در ده ماه با موفقیت به پایان ببرد و این وظیفه را از خود سلب کرد، گفته است که در صورت توقف قاچاق سوخت از لبنان به سوریه، که نظام آن مورد حمایت حزب‌الله و ایران است، سوخت لبنان نیز تامین شده و «نیازی نیست که ایرانی‌ها به خاطر سوخت سر لبنان منت بگذارند».

رسانه‌ها و محافل حامی حزب‌الله تاکید دارند که موقعیت حسن نصرالله با وارد کردن سوخت از ایران تقویت شده و دستکم بخشی از مردم لبنان او را منجی نیازمندی‌های خود می‌دانند.

اقدام حزب‌الله در وارد کردن سوخت از ایران با دوره‌ای مصادف شده که بخشی از مردم لبنان از عواقب سایر تحرکات این سازمان نگران هستند.

ماه گذشته پس از آن‌که چند تن از راکت‌اندازان حزب‌الله در صدد راکت‌اندازی به اسرائیل بودند، با ضرب‌وجرح شدید شماری از مردم در یک دهکده جنوبی روبرو شدند که از واکنش سخت اسرائیل هراسان بودند.

اسقف مسیحیان مارونی لبنان، بشاره بطروس الراعی، نیز در دوره اخیر به سختی از حزب‌الله انتقاد کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که انتقاد از حزب‌الله، در کوی و برزن‌هایی که محل و ماوای سنتی این سازمان و حامیان آن بوده، دیگر یک رویداد نادر نیست.

اعتراضات به قطعی گسترده برق، کمبود سوخت و بی‌ارزش شدن روز به روز لیره لبنان، بیش از نیمی از هفت میلیون مردم لبنان را به آستانه قحطی کشانده و محله‌های شیعه‌نشین مورد حمایت حزب‌الله نیز از این وضعیت بی‌نصیب نمانده‌اند.

با این حال، به گزارش آسوشیتدپرس، حزب‌الله حقوق نیروهای خود را به دلار آمریکا می‌پردازد در حالی که درآمد سایر مردم با لیره لبنانی است. در یک سال اخیر لیره لبنان تا حدود ۹۰ درصد سقوط کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG