لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

بایدن می‌گوید چین، روسیه، ایران و پاکستان به دنبال توافق با طالبان هستند


جو بایدن
جو بایدن

جو بایدن ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور گفته است با توجه به این که گروه طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفته است، اکنون کشورهای چین، ایران، روسیه و پاکستان در تلاش هستند تا بفهمند با این گروه چگونه تعامل بکنند.

جو بایدن ساعاتی پس از آن که گروه طالبان فهرست دولت موقت خود را در افغانستان اعلام کرد، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت چین با طالبان مشکل دارد.

رئیس جمهوری آمریکا این موضوع را در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال حمایت مالی چین از طالبان مطرح کرد.

جو بایدن گفت، چین با طالبان مشکل واقعی دارد. بنابراین آنها تلاش می‌کنند به نوعی توافق با طالبان دست یابند. من مطمئنم. پاکستان،‌ روسیه و ایران به همین (شکل تلاش) خواهند کرد.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد٬ همه آنها در حال تلاش برای فهمیدن این هستند که اکنون باید چه کار بکنند. بنابراین منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. جالب خواهد بود ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

آمریکا و کشورهای عضو گروه «جی ۷» پیشتر توافق کردند که واکنش خود را در قبال طالبان هماهنگ کنند. واشینگتن همچنین دسترسی طالبان به ذخایر افغانستان را که بیشتر آن نزد بانک مرکزی در نیویورک است، مسدود کرده است.

آمریکا می گوید، این ذخایر را مسدود کرده تا اطمینان حاصل کند که گروه طالبان تعهدات خود را برای رعایت حقوق زنان و قوانین بین المللی اجرا خواهد کرد.

رویترز می‌گوید، اما کارشناسان معتقدند چنین اهرم فشار اقتصادی در صورتی که چین٬ روسیه و یا کشورهای دیگری از طالبان مالی حمایت کنند٬‌ از بین خواهد رفت.

ایتالیا، رئیس فعلی گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ در تلاش بود است نشست مجازی بین اعضای این گروه درباره افغانستان برگزار کنند، اما تاکنون زمانی برای چنین نشستی اعلام نشده است که این احتمالا نشان دهنده اختلاف نظر بین اعضای این گروه است. روسیه و چین نیز عضو گروه ۲۰ هستند.

به گزارش رویترز، وانگ یی، وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در ۲۹ اوت خواستار تعامل جامعه بین المللی با طالبان شده بود تا به شکلی «مثبت» آنها را هدایت کند.

چین تا کنون حکومت طالبان بر افغانستان را به رسمیت نشناخته است، اما وانگ یی در ماه ژوئن میزبان ملا عبدالغنی برادر بود که اکنون معاون اول رئیس دولت موقت طالبان شده است.

گروه طالبان از کشورهای ایران، روسیه، ترکیه، چین، قطر و پاکستان درخواست کرده بود که نمایندگان خود را به آیین اعلام دولت جدید در افغانستان بفرستند.

با استفاده از رویترز

XS
SM
MD
LG