لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۲

سالگرد اعدام نوید افکاری؛ «بازداشت سعید افکاری»، بهیه نامجو: چرخ حیات جمهوری اسلامی با خون می‌چرخد


بهیه نامجو در کنار قبر فرزندش، نوید افکاری
بهیه نامجو در کنار قبر فرزندش، نوید افکاری

در سالگرد اعدام نوید افکاری، فشارهای امنیتی بر خانواده او افزایش یافته است و برخی گزارش از بازداشت سعید افکاری، برادر نوید افکاری حکایت دارد.

اکانت ۱۵۰۰ که اخبار قربانیان جمهوری اسلامی به ویژه قربانیان آبان ۹۸ را پوشش می‌دهد، نوشته است که سعید افکاری در شیراز توسط «شش نفر لباس شخصی مورد ضرب و جرح قرار گرفت» و بازداشت شد. این اکانت نوشته است که این گروه از ماموران «الهام افکاری که می‌خواست برادرش را نجات دهد را هم کتک زده و پرت کردند».

همزمان با افزایش فشارهای امنیتی بر خانواده افکاری، بهیه نامجو، مادر نوید افکاری، در پیامی با اشاره به پرونده شکنجه و اعدام فرزندش، می‌گوید چرخ حیات حکومت جمهوری اسلامی «با خون» می‌چرخد و «در این رژیم، در همچنان بر پاشنه جنایت می‌چرخد».

او در این پیام که در تجمع ایرانیان مقیم شهر ادمونتون کانادا به مناسب اولین سالگرد اعدام نوید افکاری خوانده شد، تاکید کرد که قوه قضاییه ایران فرزندش را «با غیرانسانی‌ترین روش‌های ممکن شکنجه کرد تا به قتل کسی که هرگز نه دیده بود، نه می‌شناخت، اقرار کند» و پزشکی قانونی نیز تایید کرده است که فرزندانش در زندان شکنجه شده‌اند.

مقام‌های قضایی ایران نوید افکاری را به شرکت در اعتراض‌های مرداد ۹۷ شیراز و همچنین «قتل یک نیروی امنیتی وابسته به حراست شرکت آبفاء» در روز دوم مرداد ۷۷ متهم کرده و حکم اعدام او را صادر و اجرا کردند. بر اساس حکم دادگاه، وحید افکاری به ۵۴ سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری به ۲۷ سال و سه ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

بهیه نامجو پیش از این هم گفته بود که فرزندانش در زندان به شدت شکنجه شده‌اند تا علیه یکدیگر اعتراف کنند.

روز گذشته، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارش هر گونه شکنجه نوید افکاری در زندان را انکار کرده بود و با پخش اعترافات اجباری او، به توجیه صدور حکم اعدام نوید افکاری پرداخته بود.

در تجمع ایرانیان مقیم کانادا، علاوه بر تصاویر نوید افکاری، تصاویری از قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران و برخی چهره‌ها مانند کاووس سید امامی و زهرا کاظمی، دیده می‌شد.

کاووس سید امامی، دکترای جامعه شناسی و مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان»، شهروند ایرانی-کانادایی بود که بهمن ۹۶ در زندان به طور مشکوکی درگذشت. مقام‌های زندان علت فوت او «خودکشی» اعلام کرده‌اند ولی خانواده آقای سید امامی این ادعا را رد کردند.

زهرا کاظمی، عکاس ایرانی-کانادایی دوم تیرماه ۱۳۸۲ هنگام گرفتن عکس از تجمع خانواده‌های تعدادی از زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین، بازداشت شد و ۱۸ روز بعد در بیمارستانی در تهران جان باخت. علت مرگ او «اصابت جسم سخت به سر» در دوران بازداشت اعلام شد. در این پرونده سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، متهم اصلی قتل احتمالی زهرا کاظمی در زندان بود ولی به این موضوع رسیدگی نشد.

XS
SM
MD
LG