لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

افزایش مصرف داخلی و سقوط شدید صادرات بنزین ایران


رییس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت ایران از افزایش حداقل ۱۸ درصدی مصرف بنزین کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت که مصرف روزانه بنزین کشور حدود ۸۵ تا ۸۶ میلیون لیتر است.

همایون صالحی روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریورماه در گفت‌وگو با ایلنا همچنین پیش‌بینی کرد که در این روزهای آخر تابستان با توجه به افزایش احتمالی سفر، میزان مصرف باز هم رشد کند و پیک مصرف احتمالا به حدود ۸۷ تا ۸۸ میلیون لیتر در روز برسد.

به گفته وی، اما با این هنوز به رقم مصرف بنزین در قبل از دوران کرونا نرسیده‌ایم و این رقم ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد با توجه به این که «آن زمان متوسط مصرف ۹۶ میلیون لیتر بود و در برخی روزهای فصل تابستان و افزایش مسافرت‌ها به حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در روز هم می‌رسید».

ایران پارسال به خاطر شیوع کرونا و قرنطیه کشور، صادرات بنزین مازاد خود را ۸ برابر کرد و به ۲.۹ میلیارد دلار رساند.

اما آمارهای چهارماهه سال جاری خورشیدی نشان می‌دهد به رغم افزایش تقریبا دو برابری قیمت بنزین نسبت به دور مشابه پارسال، کل صادرات بنزین کشور در این دوره ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

از طرفی نشریه تخصصی آرگوس اخیرا از قول منابع تجاری گزارش داده بود که صادرات بنزین ایران در ماه ژوئیه (تقریبا معادل تیرماه) تنها ۱۰ هزار بشکه در روز بوده که در ماه اوت (تقریبا معادل مرداد) به حدود ۸ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

ایران پارسال ۷.۸ میلیون تن صادرات بنزین داشت که معادل صادرات روزانه ۱۶۰ هزار بشکه بنزین است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و آرگوس؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG