لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

کارنامه مهرماه ۱۴۰۰

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مهرماه ۱۴۰۰ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۰:۱۷ ۲۸.۷.۱۴۰۰

گزارش وزارت کار:‌ از هر سه ایرانی، یک نفر در فقر مطلق زندگی می‌کند

گزارش وزارت تعاون، ‌کار و رفاه‌اجتماعی می‌گوید که از هر سه ایرانی، یک نفر در فقر مطلق زندگی می‌کند.

بر اساس گزارش «‌پایش فقر» که از سوی معاونت رفاه‌اجتماعی این وزارت‌خانه تهیه شده، تخمین زده که خط فقر در ایران در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن، رشدی ۳۸ درصدی داشته است.

این گزارش تاکید می کند که به دلیل تحولات در اقتصاد کلان ایران در یک دهه اخیر، نمی‌توان انتظار بهبود در وضعیت معیشت خانوارهای ایرانی را داشت.

در سالیان گذشته، فاصله نرخ تورم و قیمت کالاهای مورد نیاز مردم با دستمزدها بیش از گذشته شده است.

۰۰:۵۱ ۲۸.۷.۱۴۰۰

کارگران فصلی نیشکر هفت‌تپه برای بازگشت به کار، راهپیمایی کردند

کارگران فصلی نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه در محوطه این شرکت راهپیمایی کردند.

این گروه از کارگران در راهپیمایی خود در محوطه شرکت نیشکر هفت‌تپه با شعار " کارگر با غیرت، حمایت، حمایت"، خواستار پشتیبانی سایر کارگران شرکت شدند.

به گزارش کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، مدیریت جدید شرکت نیشکر هفت‌تپه اقدامی برای بازگشت به کار کارگران فصلی و تبدیل وضعیت قرارداد آنان انجام نداده است. کارگران فصلی گفته‌اند که تا تحقق مطالبه‌شان به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس در روزهای اخیر گفته بودند که مشکل کارگران نیشکر هفت‌تپه برطرف شده است.

۰۰:۵۰ ۲۸.۷.۱۴۰۰

اعتصاب کارگران پروژه‌ای چند شرکت در پتروشیمی بوشهر

کارگران پروژه‌ای چندین شرکت در سایت یک پتروشیمی بوشهر روز سه‌شنبه دوباره اعتصاب و تجمع کردند.

به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی، اعتصاب کارگران شرکت‌هایی مانند سازه‌پاد، پارس‌قدرت و کیان‌نصب، در پی تحقق نیافتن وعده‌های کارفرمایان، انجام شد.

افزایش دستمزد مطابق ارقام مورد درخواست کارگران، ۲۰ روز کار و ١٠ روز مرخصی، بهبود قابل قبول وضعیت خوابگاه و غذا از جمله مطالبات کارگران اعتصابی است.

آنها در پی وعده‌های کارفرمایان درباره اجرای مطالبات‌شان، سر کار بازگشته بودند.

۰۰:۴۹ ۲۸.۷.۱۴۰۰

اعتراض به پرداخت نشدن ۲ ماه دستمزد؛ کارگران حدید مبتکران اعتصاب کردند

کارگران شرکت حدید مبتکران در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه دستمزد خود‌ در مقابل این شرکت تجمع کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، گروه صنعتی حدید مبتکران، از بزرگترین تولیدکنندگان صندلی برای خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو است.

در سالیان اخیر، پرداخت نشدن دستمزدها به یکی از مشکلات بزرگ کارگران منجر شده است و آنان در مناطق بسیاری از ایران، تجمع‌هایی برگزار کرده‌اند.

۱۸:۰۶ ۲۱.۷.۱۴۰۰

امید اسدبیگی، مالک سابق شرکت نیشکرهفت‌تپه، به ۲۰ سال حبس محکوم شد

همزمان با شانزدهمین روز اعتصاب و کارگران نیشکر هفت‌تپه، سخنگوی قوه قضائیه روز چهارشنبه صدور حکم ۲۰ سال حبس،‌ جزای نقدی و رد مال برای امید اسد‌بیگی، مالک سابق این شرکت، را تایید کرد.

به گفته ذبیح‌الله خداییان، در پرونده سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری نیشکر هفت‌تپه، ‌مهرداد رستمی‌چگینی،‌ متهم ردیف دوم، نیز به تحمل مجازات مشابهی محکوم شد. تعدادی از متهمان نیز محکوم به زندان شدند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت در بهمن سال ۹۴، در قبال پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتصاب‌ها و تجمع‌های خود خواستار لغو مالکیت خصوصی شرکت، رسیدگی به پرونده سوآستفاده یک و نیم میلیارد دلاری و پرداخت دستمزد معوقه خود شده‌اند.

آنها همچنین خواستار بازگشت به کار همکاران اخراجی،‌ امضای قرارداد کار با کارگران فصلی و دفع آفات و لغو حکم زندان فرزانه زیلابی، ‌وکیل مدافع خود شده‌اند.

۱۸:۰۵ ۲۱.۷.۱۴۰۰

تجمع ۴۰۰ تن از بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور در شیراز

حدود ۴۰۰ تن از کارگران بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز روز چهارشنبه برای پیگیری دریافت معوقات ۱۵ساله خود در مقابل استانداری فارس تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آنها خواستار پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان طلب ۱۵۰۰ کارگر بازنشسته این شرکت شدند که از سال ۸۵ تاکنون پرداخت نشده است.

به نوشته ایلنا، ابراهیم رئیسی سال گذشته، هنگامی که رئیس قوه قضائیه بود، در سفر به استان فارس و دیدار با نمایندگان بازنشستگان، دستور بازگشایی شرکت مخابرات راه دور و رسیدگی به مشکلات بازنشستگان را داد.

با این حال،‌ معوقات مزدی ۱۵۰۰ بازنشسته شرکت مخابرات راه دور که در نیمه دهه ۸۰ تعطیل شد، ‌پرداخت نشده است.

۰۱:۱۹ ۲۱.۷.۱۴۰۰

پانزدهمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه و در پانزدهمین روز اعتصاب، در مقابل در ورودی شرکت و سپس در مقابل ساختمان مدیریت، تجمع کردند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه در این تجمع،‌ مجددا خواستار اجرای مطالبات صنفی خود شدند.

تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت، پرداخت دستمزد‌های معوقه، بازگشت به کار کارگران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران فصلی و‌ بخش دفع آفات، انجام عملیات کشت و خاتمه دادن به پرونده قضایی فرزانه زیلابی، وکیل کارگران، از خواسته های کارگران نیشکر هفت‌تپه هستند.

روز دوشنبه، نورالله حسن‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، از واگذاری نیشکر هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خبر داد.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با انتقاد از این تصمیم دولت، نوشت که این اقدام برخلاف قانون تجارت وثبت شرکت‌ها و بدون تحویل رسمی شرکت از بخش خصوصی به دولتی انجام شده است.

۰۱:۱۸ ۲۱.۷.۱۴۰۰

اعتصاب کارگران خطوط و ابنیه‌فنی منطقه آذربایجان ادامه دارد

اعتصاب کارگران خطوط و ابنیه‌فنی منطقه آذربایجان، در خطوط ریلی شهرستان‌های سلماس، جلفا، آذرشهر، مرند و عجب‌شیر، ادامه دارد.

این کارگران که از روز شنبه اعتصاب کرده‌اند، به پرداخت نشدن دو ماه دستمزد اعتراض دارند.

همچننی به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران اعتصابی خطوط و ابنیه فنی منطقه آذربایجان همچنین خواستار پرداخت معوقات بیمه‌ای، اجرای طرح همسان‌سازی هستند.

یکی از کارگران اعتصابی گفت که در نتیجه حضور پیمانکاران در راه‌آهن، دستمزدها با تاخیر پرداخت می‌شود و کارگران فاقد امنیت شغلی هستند.

کارگران خطوط و ابنیه فنی در مناطق مختلف ایران در سالیان اخیر، بارها در اعتراض به شرایط کاری و معیشتی خود اعتصاب کرده‌اند.

۰۱:۱۷ ۲۱.۷.۱۴۰۰

اعتصاب و تجمع کارگران خدمات شهرداری اصفهان

کارگران خدمات شهرداری اصفهان روز سه‌شنبه در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری، اعتصاب و تجمع کردند.

کارگران شهرداری به سطح پایین دستمزد و مشکلات معیشتی،‌ در مقایسه با ۱۰ ساعت کار، اعتراض داشتند.

دستمزد ماهانه این کارگران، حدود ۵ میلیون تومان است که نزدیک به حداقل دستمزد ماهانه کارگران متاهل مشمول قانون کار است.

بر اساس آمارهای رسمی، سبد معیشت در ایران حدود ۱۱ میلیون تومان است. این در شرایطی است که تشکل‌های مستقل کارگری معتقدند سبد معیشت، بالاتر از این رقم رسمی است.

۲۱:۰۶ ۱۷.۷.۱۴۰۰

افزایش خطر ناامنی غذایی برای اقشار کم درآمد در ایران

یک مقام وزارت بهداشت ایران روز شنبه گفت که به دلیل بحران کرونا و تبعات اقتصادی آن، همراه با افزایش بیکاری، کاهش درآمدها، خشکسالی و افزایش قیمت‌ها، خطر ناامنی غذایی به‌ویژه در اقشار کم درآمد افزایش یافته است.

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، به خبرگزاری ایلنا گفت: وضعیت چند استان کم برخوردار، از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان‌جنوبی و خوزستان به لحاظ امنیت غذایی نامطلوب‌تر است.

او ابراز نگرانی کرد که با توجه به خشکسالی و وضعیت اقتصادی، شرایط در استان‌های کم برخوردار ایران، بدتر، و ناامنی غذایی بیشتر شود.

خانم عبداللهی همچنین از افزایش شیوع سوءتغذیه کودکان در استان‌های کم‌برخوردار خبر داد و خواستار احیای طرح توزیع شیر در مدارس شد.

در سالیان اخیر، ‌گزارش‌های بسیاری درباره کاهش قدرت خرید کارگران، ‌مزدبگیران و بازنشستگان، و حذف مواد پروتئینی از سفره‌های آنان منتشر شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG