لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

مذاکرات امارات با سوریه برای تجارت و سرمایه‌گذاری


بازاری در شهر حلب سوریه پیش از جنگ داخلی
بازاری در شهر حلب سوریه پیش از جنگ داخلی

در پی باز شدن مرزهای اردن و سوریه در هفته گذشته، وزیر اقتصاد امارات نیز روز سه‌شنبه ۱۳ مهرماه با همتای سوری خود پیرامون تجارت، سرمایه‌گذاری، همکاری‌های دوجانبه‌ و احیای شورای بازرگانان سوریه-‌امارات مذاکره کرد.

این دیدار در حاشیه نمایشگاهی در دوبی میان محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه با عبدالله بن طوق المری همتای امارتی وی برگزار شد.

دولت سوریه نیز با انتشار بیانیه‌ای گفت که این دیدار در راستای احیای روابط تجاری و اقتصادی بوده است.

هنوز معلوم نیست با توجه به تحریم‌های سخت آمریکا علیه سوریه، از جمله «قانون سزار علیه حکومت بشار اسد» امارات چگونه در این کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد، اما عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز که ۱۱ مهرماه برای اولین بار از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، تلفنی گفت‌وگو کرده بود، اعلام کرده که بهبود روابط با دولت بشار اسد، آن را از ایران دور خواهد کرد.

امارات و اردن طی سال‌های گذشته همواره از مخالفان بشار اسد حمایت کرده‌اند.

در این میان وزیر اقتصاد دولت بشار اسد گفته است قوانین سرمایه‌گذاری جدید در این کشور، سرمایه‌گذاران را برای مشارکت در پروژه‌های سوریه تشویق می‌کند.

اردن هفته گذشته مرزهای خود با سوریه را باز کرد و انتظار می‌رود روزانه ۱۵۰ کامیون از گذرگاه مرزی الجابر میان دو کشور عبور کند. عمان نیز گفت‌وگوهایی با سوریه در زمینه تجاری داشته است.

با استفاده از گزارش‌های بلومبرگ و الشرق‌الاوسط؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG