لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

اوجی: نیاز به ۲۲ میلیارد دلار سرمایه برای جلوگیری از افت تولید گاز


تاسیسات نفت و گاز در جزیره خارک
تاسیسات نفت و گاز در جزیره خارک

وزیر نفت ایران می‌گوید برای جلوگیری از افت تولید گاز کشور نیاز به ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

جواد اوجی روز جمعه ۱۶ مهرماه اعلام کرد برآورد ما این است با توجه به افت فشار میدان‌های گازی به حدود ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی ۶ تا ۸ سال آینده برای حفظ و نگهداشت تولید گاز نیاز است.

وی قبلا گفته بود در زمستان امسال انتظار می‌رود کشور با کسری روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز مواجه شود و تولید گاز کشور نیز افزایش نخواهد یافت.

پارسال متوسط تولید روزانه گاز ایران ۶۸۷ میلیون متر مکعب بود و کسری یاد شده بسیار چشمگیر است.

عدم رشد تولید گاز کشور در حالی است که بنابر گزارش وزارت نفت ایران، میدان پارس جنوبی که سهمی ۷۰ درصدی در تولید گاز کشور دارد، تا دو سال آینده به نیمه دوم عمر خود می‌رسد و هر سال ۱۰ میلیارد متر مکعب از تولید آن کاسته خواهد شد و سرعت افت تولید در سال‌های پیش رو بیشتر خواهد شد.

ایران برای جلوگیری از افت تولید این میدان نیاز به نصف سکوهای ۲۰ هزار تنی (۱۰ برابر سکوهای فعلی) همراه با کمپرسورهای عظیم در فازهای پارس جنوبی دارد. اولین قرارداد ساخت این سکوها با شرکت توتال فرانسه برای فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا شده بود، اما این شرکت بعد از تحریم‌های آمریکا از پروژه خارج شد.

ارزش هر سکوی ۲۰ هزار تنی به همراه کمپرسورها حدود ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود و ایران حدود ۱۰ سکوی عظیم برای نگهداشت سطح تولید گاز این میدان مشترک با قطر نیاز دارد.

قطر سالها پیش این سکوها را نصب کرده و هم‌اکنون پروژه رشد ۳۰ درصدی تولید گاز از این میدان را برای چند سال آینده دنبال می‌کند. قطر تاکنون ۲.۵ برابر ایران از میدان مشترک پارس جنوبی گاز استخراج کرده است.

با استفاده از گزارش‌های فارس، رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG