لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

وزیر نفت ایران خبر داد: تهاتر نفت برای تأمین مالی پروژ‌‌ه‌های نیمه‌تمام


جواد اوجی، وزیر نفت ایران، برآورد کرده است که برای حفظ و نگهداشت تولید نفت حداقل ۱۵ میلیارد دلار بودجه لازم است
جواد اوجی، وزیر نفت ایران، برآورد کرده است که برای حفظ و نگهداشت تولید نفت حداقل ۱۵ میلیارد دلار بودجه لازم است

وزیر نفت ایران می‌گوید که دولت جمهوری اسلامی در صدد است تا از طریق دادوستد پایاپای نفت و میعانات گازی، منابع مالی لازم را برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت فراهم آورد.

جواد اوجی روز یکشنبه ۱۸ مهر در حاشیه یکی از نشست‌های مجلس شورای اسلامی گفت: « با راهکارهای مد نظر و استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها هم بحث فروش نفت و میعانات گازی و هم تهاتر نفت با کالا در دستور کار است.»

وی افزود: «همچنین تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده و از هر سرمایه‌گذار در بخش بالا دست و پایین دست نفت که بخواهد دریافت نفت و میعانات گازی را داشته باشد، استقبال می‌کنیم.»

با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای وین در زمان دولت دونالد ترامپ تحریم‌های سنگینی علیه ایران اعمال شده که یک بخش کلیدی آن متوجه صنعت نفت کشور است. آقای اوجی پیش از این گفته بود که این تحریم‌ها ایران را از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی محروم کرد.

این میان بسیاری از پروژ‌ه‌های توسعه صنعت نفت و گاز معطل مانده است، از جمله پروژه نصب سکوهای ۲۰ هزار تنی همراه با کمپرسورهای عظیم در میدان گازی پارس جنوبی که در ابتدا به شرکت توتال فرانسه واگذار شده بود. توتال در پی تحریم‌های آمریکا از این پروژه خارج شد.

وزیر نفت ایران در ادامه عنوان کرد: «بسیاری از پروژه‌های عمرانی در کشور وجود دارد که چند سال نیمه کاره باقی مانده است و حال در تلاشیم تا با قضیه تهاتر نفت و میعانات، تامین مالی پروژه‌ها را انجام دهیم.»

به گفته او، « با استفاده از پتانسیل‌های داخلی و دستگاه‌ها و ظرفیت‌های خارجی شناسایی شده و با توجه به تنوع قراردادها خبرهای خوبی در زمینه تهاتر نفت و کالا در راه است».

آقای اوجی پیش از این برآورد کرده بود که برای حفظ وضع موجود و حفظ و نگهداشت تولید نفت حداقل ۱۵ میلیارد دلار بودجه لازم است.

ایران به دلیل اتکا و وابستگی شدید به درآمدهای نفتی، کوشیده‌ است تا راه‌های تازه و پیچیده‌ای برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیدا کند. از جمله این کشور عملیات پنهانی فروش نفت خود را از طریق شرکت‌های پوششی، کشتی به کشتی، و شرکت‌هایی که از نظام مالی آمریکا استفاده نمی‌کنند، انجام داده‌است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG