لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

گفت‌وگوی بورل با بلینکن درباره مذاکرات احیای برجام


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه ۲۵ مهر در پایان سفر خود به واشینگتن اعلام کرد که با وزیر خارجه ایالات متحده درباره لزوم ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است.

آقای بورل طی یادداشتی که در وبسایت سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده است، عنوان کرد که از جمله موضوعات گفت‌وگوی وی با آنتونی بلینکن توافق هسته‌ای موسوم به برجام بوده است.

وی نوشت: «ما همچنان به همکاری‌های خود در راستای حفظ پیمان عدم اشاعه سلاح هسته‌ای و لزوم بازگشت فوری به مذاکرات وین ادامه خواهیم داد و این که اطمینان یابیم برنامه هسته‌ای ایران صرفا ماهیتی صلح‌آمیز دارد.»

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین از زمان پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری به درخواست تهران متوقف شده است.

هفته گذشته همزمان با سفر جوزپ بورل به واشینگتن، هیاتی نیز از اتحادیه اروپا به تهران سفر کرد که هدف از آن مجاب کردن ایران برای بازگشت فوری به مذاکرات وین بود. نشریه پولیتیکو اما به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت که این هیات نتوانست ایران را متعهد کند که به مذاکرات بازگردد.

با این حال روز یکشنبه احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، به نقل از حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفت که مذاکرات مرتبط با احیای برجام «از روز پنج‌شنبه [۲۹ مهر] در بروکسل آغاز خواهد شد».

گزارش‌ها حاکی است که این مذاکرات نه با اعضای باقی‌مانده در برجام، بلکه صرفا با مقامات اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های‌ رادیو فردا و وبسایت سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG