لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

احضار سفرای لبنان در عربستان، امارات و بحرین در اعتراض به اظهارات جورج قرداحی درباره یمن


جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان
جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان

عربستان، امارات، و بحرین روز چهارشنبه در اعتراض به اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره جنگ یمن، سفرای لبنان را در پایتخت‌های خود احضار کردند.

روز دوشنبه مصاحبه‌ای از جورج قرداحی پخش شد که در آن او گفته بود، شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران «در برابر تهاجم خارجی از خود دفاع می‌کنند.»

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اضافه کرده بود که «خانه‌ها، روستاها، مراسم تشییع جنازه و عروسی‌ها» توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان بمباران می‌شوند.

جورج قرداحی همچنین جنگ شش ساله در یمن را «بیهوده» خواند و گفت: «زمان پایان این جنگ فرا رسیده است».

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، پایتخت یمن، تسلط پیدا کرده‌اند. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است، از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده‌است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

واکنش عربستان

وزارت خارجه عربستان چهارشنبه با احضار سفیر لبنان در ریاض مراتب اعتراض خود را به اظهارات جورج قرداحی به او ابلاغ کرد.

وزارت خارجه عربستان اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را «توهین» به ریاض تلقی کرده و نسبت به این اظهارات ابراز تاسف کرده است.

وزارت خارجه عربستان همچنین گفته است، اظهارات جورج قرداحی «جانبداری آشکار» از گروه شبه‌نظامی حوثی است.

امارات متحده عربی هم اظهارات جورج قرداحی در خصوص جنگ در یمن را «یاوه‌گویی و در تضاد با عرف‌های سیاسی» دانسته و هشدار داده است که «این‌گونه اظهارات را باعث دور شدن فزاینده لبنان از کشورهای عربی» خواهد شد.

بحرین نیز در اعتراض به اظهارات جورج قرداحی، سفیر لبنان در منامه را احضار کرد و نامه اعتراضی خود را در خصوص این اظهارات به او تسلیم کرد.

در همین زمینه، «شورای همکاری خلیج» فارس هم در بیانیه‌ای اظهارات جورج قرداحی را محکوم کرده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که کویت، عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز با احضار کاردار لبنان از اظهارات جورج قرداحی انتقاد کرده است.

به گزارش الجزیره، دولت لبنان روز سه‌شنبه اظهارات جورج قرداحی را «رد شده» دانست و گفت٬ این اظهارات منعکس کننده موضع دولت نیست.

دولت لبنان می‌گوید، مصاحبه مورد بحث قبل از انتصاب جورج قرداحی به کابینه در ماه سپتامبر انجام شده است.

جورج قرداحی، یک مجری سرشناس تلویزیونی، روز چهارشنبه به خبرنگاران محلی گفت که مصاحبه مورد بحث در تاریخ پنجم اوت، قبل از وزیر شدن او انجام شده و ابراز «نظر شخصی» او است.

او اضافه کرد: من به کسی بد نکرده‌ام. به کسی حمله نکرده‌ام. چرا باید عذرخواهی کنم؟

جورج قرداحی اضافه کرد، من نظرم را بیان کردم٬ به عنوان یک انسان که رنج عرب‌ها را احساس می‌کند.

در همین حال، نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هم چهارشنبه بر لزوم برقراری «بهترین روابط» با کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس تاکید کرد.

جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته‌است، از جمله ۱۳ هزار غیرنظامی که به‌دلیل حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار کودک نیز به دلیل قحطی جان باخته‌اند.

یمن با بزرگ‌ترین بحران بشری در زمینهٔ قحطی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

با استفاده از الجزیره و العربیه
XS
SM
MD
LG