لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

ایران تحریم‌های جدید آمریکا را «رفتار متناقض» نامید


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

در واکنش به تحریم‌های روز جمعه وزارت خرانه‌داری آمریکا علیه چهار شهروند و دو شرکت ایرانی وابسته به سپاه و فعال در حوزه تولید پهپاد، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اقدام را محکوم نموده و اعلام کرد اعمال تحریم‌های جدید نشان دهنده رفتار کاملا متناقض کاخ سفید است.

سعید خطیب‌زاده روز جمعه ۷ آبان گفت: «دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می‌گوید و همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می‌دهد، این پیام را ارسال می‌کند که واقعا قابل اعتماد نیست.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه چهار شهروند ایرانی، از جمله فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا‌فضای سپاه پاسداران را به همراه دو شرکت ایرانی به اتهام ارتباط آنها با سپاه پاسداران تحریم کرد. همه این افراد و شرکت‌ها در حوزه پهپاد نظامی ایران فعال بوده‌اند.

در میان آنها سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا‌فضای سپاه پاسداران نیز دیده می‌شود که قبلا اروپا، آمریکا و اسرائیل وی را متهم به سازماندهی حمله به کشتی «مرسر استریت» کرده بود.

آقای خطیب‌زاده در ادامه، دولت‌های مختلف آمریکا را «ناتوان از درک واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران» نامیده و آن را تداوم سیاست «شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ» عنوان کرده است.

اظهارات وی در حالی است که وزیران خارجه کشورهای عضو «گروه ۷» و نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز ۱۵ مرداد در بیانیه مشترکی ایران را عامل حمله به یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل دانسته بودند.

خزانه‌داری آمریکا همچنین گفته است آقای آقاجانی پشت حمله پهپادی سال ۲۰۱۹ به تاسیسات نفتی عربستان نیز بوده است.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه ایران و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG