لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

نشست رهبران اروپایی برجام و آمریکا درباره آینده مذاکرات هسته‌ای با ایران


جو بایدن و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ایالات متحده و فرانسه در نشست «گروه ۲۰»
جو بایدن و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ایالات متحده و فرانسه در نشست «گروه ۲۰»

رهبران بریتانیا، آلمان و فرانسه به عنوان اعضای اروپایی برجام به همراه رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه نشست «گروه ۲۰» در پایتخت ایتالیا پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

نشست «گروه ۲۰» روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری در رم، پایتخت ایتالیا برگزار خواهد شد و در جریان آن رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان برای اولین بار از زمان شیوع کرونا گرد هم خواهند آمد. رهبران روسیه و چین در این نشست به صورت آنلاین شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز شنبه ۸ آبان گزارش داده است که یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است که پیشنهاد دیدار رهبران اروپایی برجام و آمریکا از طرف آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مطرح شده و فرصتی برای گفتگو میان این کشورها درباره «دوره حساس» پیش‌رو در مذاکرات برجام است.

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و اعضای برجام بعلاوه آمریکا از ۳۰ خرداد امسال متوقف شده و ایران تاکنون دقیقا مشخص نکرده در چه تاریخی آماده بازگشت به میز مذاکرات است.

در این میان، علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در توئیتر نوشت با انریکه مورا، معاون هماهنگ‌کننده ارشد سیاست خارجه اتحادیه اروپا، «گفت‌وگویی سازنده و بسیار جدی» داشته و قرار شده است که مذاکرات تا پیش از پایان ماه نوامبر، از سر گرفته شود.

طر دو ماه گذشته برخی مقامات ایران چندین بار درباره از سرگیری مذاکرات «طی چند هفته» خبر داده بودند. آقای باقری‌کنی نیز گفته است ایران تاریخ دقیق مذاکرات بعدی را هفته آینده اعلام می‌کند.

رویترز می‌نویسد قرار است خانم مرکل، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در حاشیه نشست گروه ۲۰ به صورت جداگانه دیدارهایی پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران داشته باشند.

مقام آمریکایی مورداشاره که در گزارش رویترز نامی از وی برده نشده است به خبرنگاران گفت، این دیدارها یک فرصت جدی برای ارزیابی دیدگاه‌های طرفین در آستانه یک دوره «حیاتی» در موضوع هسته‌ای ایران است.

قبلا مقامات ارشد هر چهار کشور از ایران خواسته بودند که هر چه سریع‌تر به مذاکرات برگردد و هشدار داده بودند که زمان در حال از دست رفتن است.

ایران طی ماه‌های اخیر برنامه هسته‌ای خود را به سرعت توسعه داده و آمریکا می‌گوید شاید ایران به مرحله‌ای برسد که دیگر مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام توجیهی نداشته باشند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اخیرا اعلام کرد که ایران به نقطه «بدون بازگشت» در دستیابی به توان ساخت بمب هسته‌ای نزدیک می‌شود.

در این میان آقای باقری‌کنی روز شنبه در مصاحبه با شبکه «راشیا تودی» روسیه گفت، «مسئله اصلی در اینجا زمان مذاکرات نیست، بلکه چیزی است که طرف مقابل برای لغو تحریم‌ها ارائه می‌کند».

قبلا آمریکا اعلام کرده بود در صورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای آماده لغو تحریم‌های ایران است، اما آقای باقری‌کنی می‌گوید «چنانچه تصمیم لغو تحریم‌ها مورد پذیرش نهایی قرار گرفت، ما عملا در مذاکرات آتی پیشرفت خواهیم داشت».

با استفاده از گزارش‌های رویترز، فارس و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG