لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

سی‌ان‌ان: آمریکا به دلیل بدبینی به آینده مذاکرات برجام، تشدید فشار بر ایران را بررسی می‌کند


شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز جمعه هفتم آبان در گزارشی نوشته است، مقامات آمریکایی به شدت بدبین هستند که از سرگیری مذاکرات مجدد احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام نتایج مورد نظر ایالات متحده را به همراه داشته باشد و به همین دلیل به طور فعال در حال بحث درباره اعمال تحریم‌هایی علیه ایران هستند.

این شبکه اضافه می‌کند، این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ با رهبران کشورهای اروپایی حاضر در برجام در خصوص مسیر پیش روز مذاکره خواهد کرد.

جو بایدن قرار است روز شنبه با رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا در رم، پایتخت ایتالیا، دیدار کند.

سی ان ان می‌گوید، این واقعیت که دولت ابراهیم رئیسی هیئت جدیدی از مذاکره کنندگان را تعیین کرده و هدایت آن با مخالفان برجام است، بدبینی‌ها در خصوص مذاکرات آتی افزایش می‌دهد.

منابع مطلع در واشینگتن به سی ان ان گفته‌اند، مذاکرات و رایزنی‌ها در داخل دولت جو بایدن در مورد چگونگی ادامه و افزایش فشار بر ایران ادامه دارد.

این منابع اضافه کرده‌اند، اگر تهران به اقدامات مغایر با برجام در توسعه برنامه هسته‌ایش ادامه که ایران را به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند، ادامه دهد٬ آنگاه آمریکا و متحدانش بیشتر مایل خواهند بود که تحریم‌هایی با هزینه بیشتر علیه ایران به دلیل عدم بازگشت به توافق٬ اعمال کنند.

این منابع جزئیات بیشتری از این تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی را بیان نکردند، اما یک فرد مطلع از این مذاکرات به سی‌ان‌ان گفت که جو بایدن در جریان نشست‌ گروه ۲۰ با متحدانش در مورد گزینه های احتمالی صحبت خواهد کرد و این اقدامات تنبیهی ممکن است حتی زمانی که مذاکرات با ایران در حال انجام است، اعمال شوند.

یک مقام آمریکایی آگاه به مذاکرات گفت ابراز نظرهای عمومی که از سوی مقام‌های ایران مطرح می‌شود، «خوشبینی‌های زیادی (در خصوص نتیجه مذاکرات) به ما نمی دهد.»

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده اضافه کرده است، شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد هیات ایرانی قصد عمل‌گرایی و حل مسائل باقی مانده را دارد.

او اضافه کرد، در حالی که آمریکا با روحیه سازنده وارد گفت‌وگو خواهد شد ، اما در حال حاضر دلیلی برای خوش‌بینی وجود ندارد.

یک دیپلمات اروپایی هم به سی ان ان گفت که تمایل تهران برای از سرگیری مذاکرات برجام «راه حل نیست، اما گامی قابل توجه به جلو است.»

این دیپلمات و دیگران در گفت وگو با سی ان ان گفته اند٬ تاخیر ایران در بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین تاکتیکی است برای این که ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

این دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده اضافه کرده است: اکنون بحث گسترده‌ای در مورد فشار بر ایران در جریان است.

به گفته این دیپلمات اروپایی در شرایط فعلی فشاری بر تهران اعمال می شود، اما باید کاری کرد که ایران احساس کند انجام مذاکرات امری فوری است و باید کاری کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی شدید علیه ایران اجرا کرد.

در مقابل، حکومت ایران نیز با عدول از توافق برجام، برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

با شروع ریاست جمهوری جو بایدن دولت جدید آمریکا تمایل خود به بازگشت به برجام به شرط اجرای تمامی مفاد آن از سوی ایران را اعلام کرد.

گفت‌وگوها برای احیای برجام که از آوریل امسال آغاز شده بود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد و با گذشت حدود چهار ماه هنوز تاریخ دقیقی برای از سرگیری مذاکرات تعیین نشده است.

دولت‌های غربی تغيير دولت ايران را يکی از عوامل تاخير در از سرگيری مذاکرات می‌دانند و معتقدند که دولت ابراهیم رییسی در این مذاکرات موضع سرسختانه‌تری خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG