لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

بیش از یکصد تن از رهبران جهان متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ به جنگل‌زدایی پایان دهند


جهان تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵۸ هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های خود را از دست داد
جهان تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵۸ هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های خود را از دست داد

بیش از یکصد تن از رهبران جهان شامگاه دوشنبه ۱۰ آبان متعهد شدند که تا پایان دهه جاری میلادی به روند جنگل‌زدایی و تخریب زمین پایان دهند.

بیانیه مشترکی که در بیست‌وششمین اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (کاپ۲۶) در گلاسکو منتشر شد با همراهی رهبران کشورهایی چون برزیل، اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو همراه بود که در مجموع سهمی ۸۵ درصدی از جنگل‌های جهان دارند.

اطلاعیه‌ای که دفتر نخست وزیری بریتانیا به نمایندگی از رهبران جهان منتشر کرده است، می‌گوید که بیانیه بیش از ۱۳ میلیون مایل مربع را پوشش می‌دهد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، این بیانیه را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: «ما این فرصت را خواهیم داشت که به روند کنونی تاریخ پایان دهیم، روندی که بشر در آن فاتح طبیعت است، حال آن که باید نگهبان طبیعت باشد.»

برای دستیابی به این هدف مجموعه‌ای از دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی ابتکاراتی را طراحی کرده‌اند از جمله تعهد به میلیاردها دلار هزینه برای کشاورزی پایدار و نگهبانی از جنگل‌ها توسط بومی‌های مناطق.

بر اساس ارزیابی موسسه غیرانتفاعی منابع جهانی، جنگل‌ها تقریبا ۳۰ درصد گاز دی‌اکسیدکربن منتشرشده را جذب می‌کنند. جنگل‌ها گازهای گلخانه‌ای را از جو خارج می‌سازند و از گرم شدن آب و هوا جلوگیری می‌کنند.

اما با این همه، این سپر طبیعی آب و هوا به سرعت در حال نابودی است. جهان تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵۸ هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های خود را از دست داد که این میزان از مساحت بریتانیا نیز بزرگ‌تر است.

توافق روز دوشنبه مکمل مهمی بر توافقی است که سال ۲۰۱۴ در نیویورک میان ۴۰ کشور در رابطه با حفاظت از جنگل‌ها حاصل آمد و بیش از همیشه بشر را به تامین منابع لازم برای این امر نزدیک می‌سازد.

طبق این توافق، ۱۲ کشور از جمله بریتانیا متعهد شده‌اند که طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ مبلغ ۸.۷۵ میلیارد پوند (۱۲ میلیارد دلار) به کشورهای در حال توسعه برای حفاظت از جنگل‌ها کمک کنند.

بیش از ۳۰ سرمایه‌گذار خصوصی نیز در این رابطه ۵.۳ میلیار پوند تعهد داده‌اند. همچنین پنج کشور از جمله بریتانیا و ایالات متحده و گروهی از سازمان‌های جهانی خیریه اعلام کردند که بودجه‌ای معادل ۱.۷ میلیار دلار برای حفاظت از جنگل‌ها به دست مردمان بومی مناطق اختصاص خواهند داد.

فعالان محیط زیست می‌گویند که بومیان مناطق خود بهترین محافظان جنگل‌ها هستند، اما آنها اغلب در معرض خشونت چوب‌برها و غارتگران زمین قرار دارند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG