لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

طالبان قصد دارد از ایران ۱۰۰ مگاوات برق وارد کند


کارکنان شرکت برق افغانستان، برشنا
کارکنان شرکت برق افغانستان، برشنا

بنابر گزارش‌های تازه، طالبان که به دلیل ناتوانی از پرداخت صورت‌حساب واردات برق از دیگر کشورها با مسئله قطعی گسترده برق روبه‌رو شده، قصد دارد قراردادی برای واردات برق از ایران امضا کند.

در این باره، حکمت‌الله نورزی، سخنگوی شرکت برق افغانستان، برشنا، به شبکه خبری «طلوع» گفت: «ما از ایران ۱۰۰ مگاوات برق می‌خریم تا برق ولایت‌های فراه، نیمروز و هرات تأمین شود.»

افغانستان بخش بزرگی از برق مصرفی خود را وارد می‌کند و اکنون به کشورهای همسایه بدهی‌های فزاینده‌ای پیدا کرده است.

به گفته مسئولان شرکت برق افغانستان، نیازمندی این کشور به برق سالانه ۸۵۰ مگاوات است که ۶۲۰ مگاوات آن را از کشورهای همسایه وارد می‌کنند و ۲۳۰ مگاوات دیگر آن از منابع داخلی تأمین می‌شود.

به نوشته نشریه آمریکایی «بیزنس اینسایدر» از زمانی که طالبان در ماه اوت، دولت مورد حمایت ایالات متحده را سرنگون کرد، شبکه برق افغانستان در وضعیت نامطمئنی قرار گرفته است.

مدیر عامل پیشین شرکت برق افغانستان که پس از تسلط طالبان این شرکت را ترک کرده است به رسانه‌ها می‌گوید که افغانستان برای واردات برق حدود ۹۰ میلیون دلار به ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان بدهکار است.

او گفت که این کشورها به دلیل عدم پرداخت، می‌توانند از عرضه برق به افغانستان جلوگیری کنند.

در ماه اکتبر، وال‌استریت جورنال گزارش داد که کابل در زمستان با خاموشی مواجه خواهد شد و حکمت‌الله نورزی، سخنگوی شرکت برق افغانستان نیز گفته است که خرید برق از ایران تنها راه چاره بهبود وضعیت برق در استان‌های غربی افغانستان خواهد بود.

افغانستان میلیاردها دلار دارایی در خارج کشور از جمله در بانک مرکزی ایالات متحده و کشورهای اروپایی دارد، اما از زمان سرنگونی دولت پیشین به دست طالبان این دارایی‌ها مسدود شده‌اند.

XS
SM
MD
LG