لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

فوتبال ایران در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۲


تیم ملی فوتبال ایران در آغاز دور برگشت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در آسیا، با نتیجه سه بر صفر مقابل سوریه پیروز شد.

این بازی با توجه به محرومیت سوریه از میزبانی، در ورزشگاه ملک عبدالله دوم اردن و با حضور محدود تماشاگران برگزار شد.

ایران مانند دور رفت بر سوریه غلبه کرد و ۱۶ امتیازی شد تا علاوه بر حفظ صدرنشینی‌، از رتبه اول تیم‌های آسیایی در رنکینگ فیفا نیز محافظت کند.

کره جنوبی ۱۴ امتیازی است. امارات، لبنان، عراق و سوریه با اختلاف چشمگیر در رده‌های سوم تا ششم قرار دارند.

ایران در یک قدمی راهیابی به جام جهانی ایستاده، به نحوی که یک پیروزی دیگر، ششمین صعود مستقیم ایران را قطعی خواهد کرد.

ایران با این که در دور قبلی گروهی فقط یک گام با حذف شدن فاصله داشت، حالا با نمایشی کاملاً متفاوت می‌تواند آسان‌ترین صعود به جام جهانی را در تاریخ فوتبال ایران رقم بزند.

دراگان اسکوچیچ به دلیل اخراج در برابر لبنان، در این مسابقه نمی‌توانست کنار زمین باشد و همچون دیدار رفت مقابل سوریه که به ویروس کرونا مبتلا شده بود، مسئولیت هدایت تیم ملی را دستیارش ماریو تات به عهده داشت.

در دقیقه ۳۳ با ارسال عمقی امیری و فرار آزمون از بین مدافعین مرکزی سوریه، مهاجم زنیت روسیه با خالد حاج عثمان تک به تک شد و دروازه‌اش را باز کرد.

چهار دقیقه بعد امیری قصد ارسال داشت که توپ به دست عمر السومه کاپیتان سوریه خورد. داور چینی صحنه را ندید اما در ادامه با کمک داور ویدیویی و بازبینی صحنه، نقطه پنالتی را نشان داد.

کاپیتان حاج صفی پشت توپ ایستاد و با وجود تشخیص صحیح دروازه‌بان سوریه، دروازه را باز کرد تا نتیجه را دو بر صفر کند.

در دقیقه ۸۹ و در شرایطی که یاران سوریه کاملاً ناهماهنگ به نظر می‌رسیدند، قلیزاده از سمت چپ نفوذ کرد. سپس با حرکت عرضی و چند دریبل، دروازه سوریه را برای سومین بار باز کرد.

مهم‌ترین موقعیت سوریه در واپسین لحظات نیمه اول رقم خورد و شلیک سنگین محمود المواس از پشت محوطه جریمه، تیر افقی دروازه ایران را به لرزه درآورد.

امیر عابدزاده، صادق محرمی، احسان حاج صفی، شجاع خلیل‌زاده، سعید عزت‌اللهی، امید نورافکن، احمد نوراللهی، وحید امیری، حسین کنعانی‌، علی قلیزاده و سردار آزمون بازیکنان آغازگر ایران در این مسابقه بودند.

در نیمه دوم میلاد سرلک جای حاج‌صفی را گرفت. در هشتادمین دقیقه الله‌یار صیادمنش به جای عزت‌اللهی وارد میدان شد. در وقت‌های تلف شده هم کریم انصاری‎فرد و مهدی قایدی جای آزمون و قلیزاده را گرفتند.

مهدی طارمی به این مرحله از اردوی تیم ملی دعوت نشده است. علیرضا جهانبخش هم دو اخطاره بود و این مسابقه را از دست داد.

در دیگر بازی‌های این گروه، امارات با پنالتی دیرهنگام علی مبخوت از سد لبنان گذشت. کره جنوبی هم سه بر صفر مقابل عراق به برتری رسید.

اوضاع در گروه دوم با توجه به حضور سه تیم قدرتمند، پیچیده‌تر است. عربستان ۱۶ امتیازی است. ژاپن ۱۲ امتیاز دارد و استرالیا با ۱۱ امتیاز در رده سوم ایستاده.

برخی رسانه‌های ورزشی در ایران گزارش داده‌اند که فدراسیون فوتبال سوریه خواهان جایگزینی علی دایی با نزار محروس سرمربی ناموفق این کشور است. جلال طالبی سرمربی سابق تیم ملی ایران هم مدتی کوتاه هدایت تیم ملی سوریه را برعهده داشت.

XS
SM
MD
LG