لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

انتقاد تند مقام عراقی از اجتناب ایران از مذاکره درباره تنش‌های آبی بین دو کشور


مردی در حال ماهیگیری در شط‌العرب که پس از پیوستن رودخانه‌های دجله و فرات در مرز ایران به خلیج فارس می‌ریزد
مردی در حال ماهیگیری در شط‌العرب که پس از پیوستن رودخانه‌های دجله و فرات در مرز ایران به خلیج فارس می‌ریزد

همزمان با اعلامیه وزارت منابع آبی عراق در رابطه با شتاب افت ذخایر سدهای کشور، معاون وزیر منابع آبی این کشور با انتقاد شدید از اجتناب ایران از مذاکرات درباره تنش‌های آبی بین دو کشور، گفته است تاکنون مقامات ایران درباره قطع جریان آب رودخانه‌ها به خاک عراق، پای میز مذاکره نیا‌مده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، عون ذیاب، معاون وزیر منابع آبی عراق، روز دوشنبه اول آذرماه، عدم پاسخگویی ایران به درخواست دولت عراق را محکوم کرد و گفت باید با ایران درباره مواردی چون قطع جریان رودخانه سیروان که آب سد استراتژیک دربندیخان را تامین می‌کند، مذاکره کرد.

رودخانه سیروان از کوه‌های کردستان و کرمانشاه گذشته و به خاک عراق در استان سلیمانیه وارد می‌شود. آقای ذیاب گفته است هم‌اکنون اجازه برداشت از ذخایر سدهای کشور بیشتر از میزان آبی است که وارد عراق می‌شود و خشکسالی‌های ایران، ترکیه و سوریه وضعیت را بدتر کرده است.

او با تاکید بر اینکه اما بارندگی‌ها بسیار کمتر از انتظار است، گفته است سد حمرین در شرق این کشور نیز وضعیت بحرانی دارد. منبع آب این سد، رودخانه دیاله است که از رشته‌کوه‌های زاگرس ایران سرچشمه می‌گیرد.

وزارت منابع آب عراق روز دوشنبه اعلام کرده بود سد حمرین در حال خشک شدن است و استان دیاله با کمبود شدید آب مواجه شده است. این سد در ۱۰۰ کیلومتری شمال بغداد است.

مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق، نیز تیرماه امسال گفته بود ایران جلوی خروج آب از رودخانه‌های مرزی به این کشور را «کاملا» گرفته و باعث ایجاد «فاجعه» در استان دیاله شده است.

بگفته وی «رهاسازی آب رودخانه‌های کرخه، الوند، کارون و سیروان به خاک عراق توسط ایران به صفر رسیده است» و بغداد در نظر دارد به خاطر «نقض قوانین و معاهدات بین‌المللی و ایجاد خسارت»، علیه تهران در نهادهای زیرنظر سازمان ملل شکایت کند.

او همچنین تاکید کرده بود که کشورش «شواهدی» در دست دارد که نشان می‌دهد ایران در حال حفر تونل برای تغییر مسیر جریان آب رودخانه‌های مرزی است.

دولت عراق پیش از این مذاکرات با ترکیه برای کاهش تنش‌های آبی آغاز کرده است. ابتدای تابستان ترکیه اعلام کرد رهاسازی آب به خاک عراق، بعنوان حقابه دجله و فرات را افزایش داده است.

ایران خود با بحران آب مواجه است و بر اساس آمارهای رسمی وزارت نیرو، میزان ذخایر آب سدها در سراسر ایران به کمتر از ۳۶ درصد ظرفیت سدها رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رسمی عراق، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG